Är rädd för mig själv
Hej.
Jag är en 17 år gammal tjej som känner att jag klarar inte detta. Jag har redan försökt ta mitt liv ett antal gånger och jag vill nästan varje kväll. Jag är rädd för mig själv. Jag vill in på behandlingshem för jag känner att jag inte klarar av detta hemma. Hur gör jag?
Hannah

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt angelägna brev. Jag tycker du ska försöka ta kontakt med BUP akut (genast). Det kan du göra på flera sätt. Under dagtid ska du ta kontakt med BUP där du bor. På andra tider och helger ska du ta kontakt med BUPs akutmottagning. Du hittar adresser och tel.nummer på Vårdguiden genom att söka dig till rätt "region" och mottagning "BUP".
Det är troligt/möjligt att de vill att dina föräldrar ska vara informerade eftersom du ännu inte är myndig och det är allvarligt att du mår så dåligt. Så därför är det troligen nödvändigt att du berättar för dina föräldrar hur dåligt du mår och att du är rädd att du inte riktigt klarar av detta hemma utan behöver mycket hjälp och kanske tillsyn. Om man mår så dåligt som du gör då är det bra att berätta ärligt och uppriktigt om tankar och känslor så andra inte kan missuppfatta. Om man själv inte mått så dåligt som du gör kan det ofta vara svårt att förstå fullt ut. Man saknar egen erfarenhet och har inget att jämföra med. Då får man inte ge upp utan berätta igen och mer. Det kan vara svårt men du ska inte ge upp! Men du kanske inte har denna erfarenhet?
Andra möjligheter är att berätta för lärare eller skolkurator. Så att du får någon som kan hjälpa dig att ta kontakt med dina föräldrar och BUP. Om du, av olika skäl, känner att du tvekar att berätta nu, så tycker jag att du ändå ska prata med någon anonymt om hur du mår och de tankar (och kanske planer?) du har som känns skrämmande. Det kan du göra på Bris och/eller MIND-Självmordslinjen.
Det här var mycket praktiska tips och råd. Försök inte ta ditt liv fler gånger! Det kan sluta illa. Det är verkligen bra att du känner dig orolig för dig själv och jag hoppas att du kan och vågar berätta för andra hur du mår.
Lycka till!