Har självskadebeteende och har också börjat tänka på min vikt
Hej, jag är en 13 årig tjej som har självskadebeteende! Jag har skärt mig i kanske 1 år men nu på senaste så har det bara blivit grövre, jag har alltid skärt mig på låret men igår så började jag skära mig på armarna också.
Jag har också börjat tänka på min vikt å tkr att jag väger väldigt mycket å jag tkr att jag ser tjock ut, så jag försöker att äta så lite som möjligt! Jag tränar även 5 dagar om veckan å då 2 gånger på 3 dagar.
Jag tänker väldigt mycket på döden också, alltså typ att jag vill ta självmord och jag har ångest å deprition antar jag!
Jag vill verkligen ha hjälp för jag mär inge bra! Men vågar inte säga till mina föräldrar att jag mår dåligt över mitt utseende osv! Så hur ska jag göra? Svara gärna så fort som möjligt!

BUP svarar:
Hej tack för att du vänder dig till oss!
Du vill verkligen ha hjälp och mår inte bra. Du tänker på döden och självmord. Du skär dig och undviker mat samt tränar mycket. Jag förstår att du kämpar hårt med de här båda sidorna hos dig. Du vill sluta. Samtidigt är du rädd för vad en sån förändring skulle innebära och du är jätterädd att berätta  för dina föräldrar. Jag förstår verkligen att ditt liv är tungt just nu!
Mitt enda råd till dig är: Ta mod till dig och berätta! Och gör det genast för det är viktigt att du slutar skära dig och börjar äta och träna på ett sätt som är bra för din kropp innan det hinner gå för långt. Hur som helst kommer nog dina föräldrar snart att upptäcka att du inte alls mår bra och det är väl bättre om du hinner före? Du kan väl visa dem ditt brev och mitt svar? I allmänhet vill föräldrar sina barn väl och de är nog medvetna om att många ungdomar i din ålder är väldigt upptagna av sitt utseende och sin kropp. Så det kanske inte blir så svårt att tala om för dem hur du mår, så att ni kan söka hjälp.
Du/ni kan titta på Shedo . Det är en sida som riktar sig till personer med självskadebeteende och/eller ätstörningar. Man kan chatta med dem och de har färdighetslistor som är bra att använda om man till exempel vill tvinga bort negativa känslor.
Det går att bryta ett självdestruktivt beteende och må bra, men man behöver hjälp.
Ta hand om dig!