Har under hela min livstid förstört min kropp
Okej, hej, jag ska vara ärlig, alltså helt ärlig; inga lögner... Eller i det beror ju på hur man ser på saken, hela livet och existensen är kanske en lögn.
Till saken, jag har under hela min livstid (typ) förstört min kropp. Har alltid tuggat på mina händer och kinder, alltid rivit och pillat. Och när jag var fem (då jag fick min första kniv) har jag lite smått skurit mig här och var, då och då.
Det är så det alltid varit; och jag såg inget fel i det, men för ett halvår sedan (ungefär) så eskalerade det kraftigt (skadandet). Nu klarar jag inte av en enda dag utan att ha skurit mig minst en gång; och såren på mina händer börjar bli väldigt många efter allt tuggande och rivande/pillande.
Först nu ser jag tillbaka i tiden för att se när det gick överstyr, men hittar inte brytningen. Jag inser att det jag gjort i hela mitt liv har varit fel, att de flesta inte gör så, men varför har jag gjort så för?
Vad kan det finnas för anledning till att det blivit och har varit som det är?
Borde jag göra något åt det? I sådana fall, vad?
Skulle ni kunna hjälpa mig? I sådana fall, hur?
Snälla ge mig ett ärligt svar!
illiya

BUP svarar:
Hej och tack för att du skriver till oss!
Vad bra att du är ärlig! Det är lättare att ge ett ärligt svar då. Jag vet faktiskt inte varför du har hållit på och förstört din kropp under så många år. Det skulle behövas mer information om dig och om hur du har haft det när du var yngre och hur det var runt ikring dig. Det jag kan konstatera är att du  i dag har det väldigt besvärligt och att du skadar dig själv allvarligt. Du behöver snabbt hjälp att bryta det beteendet!
Prata med dina föräldrar. Jag antar att de vet om att du har tuggat på dina händer, rivit och pillat och så vidare, eftersom du har hållit på så länge. Om det känns jobbigt kan du visa ditt brev och mitt svar. Be dina föräldrar att boka en tid hos BUP. På BUP kan ni tillsammans med en behandlare i samtal reda ut kring vad dina problem handlar om. Förhoppningsvis hitta ett svar på varför det har blivit så här och också få hjälp att sluta .
Ta hand om dig!