Undrar om jag håller på att utveckla en ätstörning
hej!
jag undrar om jag håller på att utveckla en ätstörning,  jag har börjat träna mycket och får ångest när jag har skippar ett pass, tänker hela tiden på vad jag äter och hur mycket det krävs av mig för att bränna allt ja fått i mig under en dag.
Jag svälter inte, men tränar direkt efter jag ätit. Och stor del av dagarna går åt till att tänka på mat,vikt osv.
Har autism, och det är som om min diagnos har valt en sak den sak göra allt för, och för mig är det att träna och gå ner i vikt.
Är rädd för att gå upp i vikt men svälter inte som sagt utan tränar mer bort allt som sagt.  Har dock börjat  äta mindre o mindre portioner.
Har också väldigt dåligt självförtroende allmänt vilket gör att jag får för mig att jag kommer få lite bättre självförtroende om jag går ner i vikt.
Är det här normalt eller borde jag söka hjälp och om det är en ätstörning vilken är det då?
tjejen som bryr sig mycket om vikten

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Bra att du är orolig och öppen för att du kanske är på väg att utveckla en ätstörning. Jag tänker att du själv kan testa vad som händer om du äter normala portioner några dagar. Går det bra? Blir det jättesvårt med mycket ångest? Om du känner att det är väldigt svårt tycker jag du ska söka hjälp.
Du skriver att du har väldigt dåligt självförtroende och att du tänker att du kommer få bättre självförtroende om du går ner i vikt. Vore det inte bättre ha ett självförtroende som inte beror på din vikt? Kanske kan du få hjälp med ditt dåliga självförtroende på annat och bättre sätt?
Du skulle kunna pröva ta kontakt med en ungdomsmottagning där du bor eller kanske kan de som utrett din diagnos också hjälpa dig med en samtalskontakt.
Lycka till!