Har varit nedstämd i två månader
Hej
jag är en tjej på 12 år blir 13 i år.
Dom senaste två månaderna har jag varit nedstämd. Det första jag gör när jag kommer hem från skolan är att stänga in mig i mitt rum och gråter. Snapchat har alltid varit det jag gör och mina vänner var alltid där men nu sitter jag bara och kollar på Netflix snapar inte och det låter kanske konstigt men de e jätte ovanligt för mig. Jag vet inte varför jag mår dåligt men det är bara så, När jag vaknar och ska gå till skolan så vill jag inte dagen innan så får jag ånges över att gå till skolan och det är inget men skolan min klass är helt underbar, Dette bara det att jag kan gå och lägga mig klockan 8 och vara sten trött på morgonen det är också mycket läxor nu. Mina vänner brukar fråga om vi ska vara med varandra men jag kommer bara på lögner för jag orkar inte det har gått så långt nu så jag har självmordstankar och jag älskade skolan jobbade sten hårt och nu är det bara som om all glädje och saker som gjort så jag fått självförtroende har bara runnit ur mig.Ni kommer säkert säga att jag ska prata med mina föreldrar men det är såhär att jag har mått dåligt så mycket pågrund av adhd gått ner mycket fått skit så att mina föreldrar bryr sig inte senaste gången jag sa nått åt mamma så sa hon ba du måste sluta googla om vad du har du mår toppen så sluta fjanta dig och sen en vecka senare så sjukskriver hon sig mot stress och ångest som om att hon är den ända som får må dåligt aldrig jag och det är samma med pappa. jag orkar inte mer vet inte vad jag ska göra och jag vet inte vrf jag stänger in mig det känns bara som om det är jag mot världen och det är inte puberteten det vet jag av privata skäl. Har ingen att lita mig till och jag har varit mycket popis bland vänner, killaroch i hela klassen men nu så är det som om jag är på ruta ett och kan inte ta mig här ifrån.jag kan inte gå till skolan häller och prata för jag har testat men det funkar inte det leder bara till problem just nu vill jag bara krypa in i ett hål och stanna där tills jag dör.
Kan jag ha utvecklat depression?

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du undrar om du utvecklat en depression. Dessvärre kan vi inte svara på det här. Man behöver träffa dig och veta lite mer än det du beskriver i ditt brev för att kunna uttala sig. Men det är en bra fråga och jag tycker du ska ta reda på det. Det kan du göra genom att tillsammans med någon förälder ta kontakt med en vårdcentral eller BUP och berätta om de problem du har.
Du vet inte varför du mår så dåligt just nu. Så kan det ofta vara. Det låter som du haft  svårigheter tidigare. Du nämner ADHD och att du gått ner. Jag antar att du menar att du förut gick ner i vikt och att det blev konflikter i familjen? Nu låter det som både din mamma och pappa är väldigt ansträngda. Din mamma har blivit sjukskriven och du är rädd att berätta för henne hur du mår. Men jag tror ändå du ska göra det så att du kan få dina föräldrars stöd att söka hjälp. Det kommer att hjälpa både dem och dig.
Jag tänker att det gått så bra för dig tills för 2 månaders sedan och att du gillar din klass och skolan. Det är bra om du kan få hjälp så snart som möjligt så att du inte mår så här dåligt under någon längre tid. Försök att inte krypa in i ditt hål helt och hållet utan håll ut en hand så någon kan försöka dra ut dig!
Lycka till!