Mamma brukar slå mig
Hej jag är en 11 årig tjej och jag vet att jag har ADHD men liksom vill inte berätta det till mina vänner. Ibland när vi ser ADHD barn skrattar de år de och säger att vi har en sån tur att vi inte är idioter som de. Vill inte att de ska skratta åt mig. Jag har mycket problem, har vart i bup 5 gånger nu och varit i kontakt med Socialen. Jag har blir lätt iriterad och arg. Jag kan ta sönder saker och hota folk. Bråkar alltid med mamma/bror och det slutar med att jag skriker och får panik och börjar hoppa och kastar mig ner på golvet. Det var en dag jag och Mamma satt och pratade med varandra och hon sa att vi behövde hjälp. Jag frågade vad du menade med vi? Jo hon svarade: du och jag har kanske ADHD jag sprang till mitt rum och började gråta fick damp. Jag tänkte ” nu fan är mitt liv förstört”. Men efter några månader så började allt bli bättre och bättre. Jag har haft ganska mycket självmordstankar men jag är rädd för att ta självmord det känd som om att om jag begår självmord så kommer jag förlora allt men samtidigt känd det som om att allt kommer forsätta gå vidare och ingen kommer bry sig. Mamma brukar slå mig senare skriker jag på henne och säger att jag ska polis anmäla henne och då drar hon i mitt hår hon ringer Socialen. Hon börjar gråta och jag så att jag får all skit. Hon säger att jag slår henne och att det är jag som hotar henne. Nja inte hotar men jag säger att jag ska anmäla henne. Hon ringer alla jag känner och säger att jag slåt henne och min bror. Oftas brukar jag va i mitt rum och bara titta på youtube och så hör jag mamma säga ” Valeria slår mig och sin bror hon vill att vi ska åka till T-centralen och jag vill inte det och så” jag hör det och börjar gråta och får damp och skriker. Jag tvingade aldrig henne jag sa bara att mamma kan vi gå till T-centralen. Idag så slog hon mig med en metalstong och sprang efter mig jag fick panik och blrjsd esprins och skrika hon puttade mat bordet mot min mage och jag fick jätte ont jag började blöda och hon bara kastade saker på mig känner mig rädd vågar inte krama henne jag vet inte vad jag ska göra hjälp!
Vill helst vara anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad jobbigt du har det som så lätt blir irriterad och arg. Kan du göra något åt det? Kan du stoppa dig själv när du märker att du börjar bli arg? Det skulle du kunna lära dig om du har en kontakt med BUP.
Du beskriver jobbiga situationer när du och din mamma bråkar. Du vet att hon inte får använda våld mot dig. Att slå dig med en metallstång är verkligen förbjudet och det får din mamma inte göra. Hon kan skada dig allvarligt. Kanske ska du inte bara hota utan berätta vad som händer så att ni båda kan få hjälp - du för din ångest, självmordstankar och din mamma hur hon ska kunna hjälpa dig. Ta hand om dig så ni båda mår bra.
Du skriver att du varit i kontakt både med Socialen och BUP. Har ni en pågående kontakt? I så fall tycker jag du ska ta upp att din mamma ibland slår dig när ni bråkar så att hon och du kan få hjälp. Om ni inte har en återkommande kontakt så tycker jag du ska berätta för någon lärare eller skolkuratorn så att du och din mamma kan få hjälp av BUP eller Socialen igen. Då kan du också ta upp att problemet att en del elever skrattar åt de som har ADHD. Det är bra att du kan prata om det.
En annan sak du kan göra om du känner dig osäker är att ringa Bris och få mer råd.
Lycka till!