Blir väldigt arg väldigt snabbt
Hej, jag är en trettonårig tjej. Jag bli väldigt arg väldigt snabbt och det känns som hela min kropp håller på att explodera. Jag har inga problem med att koncentrera mig eller nåt sånt. Jag tror inte att det bara är nåt med hormoner som mina föreldrar säger och det gör mig argare. För dem vet inte att jag inte äns känner och hur hela min kropp hålls på explodera av all ilska. Jag vet inte vad jag ska göra om jag har någon slags diagnos eller inte, jag klar inte av den känslan längre. Den äter upp mig inombords, jag vet inte vad jag ska göra fel jag får panik. Det känns som en tickande bomb som kommer snart explodera. Snälla svara
Svarta ängeln

BUP svarar:
Hej Svarta ängeln!
Vilken hemsk känsla att gå omkring som en tickande bomb, som snart ska explodera. Det är inte ovanligt att vi får frågor om ilska från ungdomar i din ålder. Det kan du se på frågorna från andra som jag skickar med. Det är väl därför dina föräldrar pratar om hormoner. Jag antar att det ligger lite i det som förklaring. Det vill säga, att du går från att vara barn till vuxen. Men, jag har full förståelse för att den kommentaren bara gör dig ännu argare och är inte till någon hjälp i att vara mindre arg.
Vi sätter inte diagnoser på den här sidan.  Jag skulle hur som helst inte kunna göra det för jag vet för lite om hur du har det för övrigt, om du alltid varit arg eller om det kommit plötsligt. Det kan finnas olika anledningar till att man blir arg. Det kan du också läsa om i frågorna från andra ungdomar.
Jag tycker att du ska be dina föräldrar kontakta ungdomsmottagningen, Umo där du bor eller skolkuratorn. Ni kan också gå till vårdcentralen. De har ofta psykologer anställda. Tillsammans kanske ni kan reda ut vad din ilska handlar om och hur ni ska hjälpas åt så att du blir mindre arg och förhoppningsvis en glad person.
Lycka till!