Är rädd för att jag håller jag på att utveckla en ätstörning
Hej
jag har mått dåligt ett tag nu och både självskadar och tror att jag håller på att utveckla någon form av ätstörning. Jag vet inte riktigt vem jag ska vända mig till och vet inte ens om jag mår tillräckligt dåligt för att få hjälp.
G

BUP svarar:
Hej!
Du funderar på vart du ska vända dig för att få hjälp med dina problem och om de är tillräckligt allvarliga. Bra att du vill få hjälp. Den egna motivationen är en viktig pusselbit för att nå framgång.
Om du börjat att självskada är detta ett tydligt tecken på att något är jobbigt i ditt liv där du försöker hantera oron med att göra dig illa. Bara där tycker jag att det finns en anledning att söka hjälp. Om du sedan funderar eller är orolig för att du håller på att utveckla en ätstörning är även detta bra att ta reda på och bryta detta innan problemen blir för omfattande. Det är klokt av dig att känna att -"Nu måste jag få hjälp för jag klarar inte av att lösa detta på egen hand".
Det du behöver göra är att prata med dina föräldrar eller någon annan vuxen som du har och känner förtroende för. Berätta om ditt självskadebeteende och ditt förhållande till mat. Det kan ju även vara andra saker som händer i ditt liv som påverkar dig. Berätta allt, eller så mycket du kan. Det kan naturligtvis vara svårt att veta vad man ska berätta och inte men det viktigaste är att frågorna du får besvaras ärligt.
Vår erfarenhet är att det alltid är bra att söka hjälp så fort som möjligt. Ett alternativ är att söka upp din skolkurator eller skolsköterska och boka in ett samtal. Det viktigt att du är så öppen du bara kan vara med att beskriva dina problem.
Du funderar ju på om du mår tillräckligt dåligt för att få hjälp. Jag tror att om du inte berättar hur läget egentligen är, vad som gör dig ledsen och orolig, riskerar du att den du samtalar med gör en bedömning som inte blir helt korrekt. Så försök att våga berätta, fast det kanske känns läskigt.
Mitt förslag är att börja med att gå till skolkuratorn eller skolsköterskan. De kan hjälpa dig vidare om bedömningen görs att det inte är tillräckligt med samtal i skolan utan att andra insatser behöver sättas in.
En annan möjlighet är att chatta via tjejzonen eller shedo för att på detta sätt få stöd och vägledning vidare. Om samtal känns svårt är kanske detta en möjlighet som fungera för dig.
Lycka till!