Klarar inte prata om självskadan
Hej det har varit väldigt kaozigt i mitt liv den senaste tiden och då har jag valt att skära mig själv, det har kännts som det ända sätten att komma bort ifrån allt. Och igår så såg min mamma mina ärr på mina handleder... (min mamma är en sån person som inte direkt låter saker vara) iallafall så idag sa mamma till mig att jag måste förklara varför jag har gjort det. Men jag klarar verkligen inte av att prata om det för jag blir så känslig och rörd. Så min fråga är hur ska jag göra? Jag klarar egentligen inte av att prata om det men mamma kommer inte att släppa det (pappa vet också om det) och jag skulle verkligen behöva svar nu för jag ska iväg med mina föräldrar och bröder i en vecka nu. Orkar inte med någon slags stel stämning.

BUP svarar:
Hej!
Det är lätt att förstå att det här känns jobbigt för dig, att det här precis har kommit upp hemma.
Men jag tänker att egentligen så är det något bra som har skett, att det här har kommit fram till din mamma och pappa.
Det är ofta det som behöver hända för att man också kan få mer förståelse hemifrån men också stöd att få fortsatt hjälp med det man kan behöva.
Du nämner att det har hänt mycket i ditt liv som verkar ha påverkat dig och att du självskadar. Jag tänker att det här kan du behöva hjälp med, om det finns saker i ditt liv som gör att du mår väldigt dåligt.
Många ungdomar känner precis som du att det kan kännas jobbigt och svårt att  öppna sig och prata med föräldrarna.
Du nämner att det känns jobbigt att prata med din mamma för att du blir känslig och rörd. Det är lätt att förstå att du kan få dessa känslor. Kan det kanske få vara ok om du skulle reagera så- att många kan nog känna precis som du och få olika känslor när man börjar prata om det.
Jag vet att många ungdomar kan också tycka att det känns skämmigt på olika sätt att prata med föräldrarna att man har självskadat. Men egentligen så är det ju ingenting som man alls ska behöva skämmas för.
Att föräldrarna vet att man självskadar eller mår dåligt på andra sätt, betyder ju också att de har fått en del av ansvaret för att stötta dig nu framöver med det du kan behöva för att må bättre igen.
Läs gärna frågorna här nedan som jag skickar med.
Ta hand om dig och lycka till!