Har inte kunnat berätta för någon på BUP
Hej!
Jag är en tjej som fyller femton nästa vecka. Jag har grova problem med dels min självbild mitt ätande, självskadebeteende och sömn. Jag har skadat mig själv genom att skära mig i drygt två år. Första gången jag gjorde det var jag tio år, men det började på riktigt när jag var tolv. Nu har jag djupa, alldeles röda och vita ärr över båda mina lår, mina underarmar och överarmar och även på vristerna. Jag kan inte sluta, det har blivit som ett beroende. Samma sak med maten. Jag är helt fixerad vid att räkna kalorier och försöker att hålla mig under 300 kalorier per dag. Jag svälter i några veckor tills det inte går längre, då hetsäter jag och sedan kompenserar jag genom att träna hetsigt tills jag är helt slut. Det har hänt några enstaka gånger att jag spytt upp maten med vilje oxå.
Jag lider även av ganska grova självmordstankar. Jag ser inte längre någon mening med livet och tänker att det bara hade varit bättre om jag var död. Jag har försökt ta mitt liv en gång. Jag tog massa sömntabletter, alvedon och diverse annat ut medicinskåpet, men vaknade mitt i natten och spydde upp allt. Jag var helt drogad i flera dagar efter, men mamma fattade ingenting även fast det var hon som tog hand om mig. Jag har flera gånger behövt låsa in mig själv på mitt rum för att inte göra någonting hetsigt som skulle kunna ta död på mig, men nu känner jag mest att jag kanske borde göra om det och dö på riktigt.
Jag har gått hos bup tidigare två gånger, men jag har bara blivit hemskickad. Jag har väldiga problem med att lita på människor p.g.a. att kag växt upp med en dysfunktionell familj, utan en pappa med en psykiskt sjuk mamma och en otroligt manipulativ bonusmamma (min biologiska mammas ex). Detta har lett till att jag inte kan berätta allt jag känner för någon på bup direkt, utan jag måste få förtroende för den först. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra längre för att överleva. Jag ska få komma tillbaks till bup en tredje gång om drygt en månad men jag är livrädd att de bara ska skicka hem mig för att jag inte vågar öppna upp mig om hur allvarligt mitt psykiska mående verkligen påverkar mig. Vad ska jag göra?
Tack på förhand, Natta
Natta

BUP svarar:
Hej!
Det råder ingen tvekan om att du behöver få fortsatt hjälp för dina olika psykiska problem som du kämpar med. Jag tror också att du skulle kunna få bra hjälp för det här från BUP.
Men nu kämpar du med ett riktigt dilemma. För om du inte kan berätta om hur du mår och har det, så finns ju risken att man igen inte alls förstår vad du behöver få hjälp för.
Det är det viktigaste just nu, att du förbereder dig för hur du kan få fram dina svårigheter när du kommer till BUP.
Allmänt så kan det vara bra att veta att de behandlare som arbetar på BUP har stor vana att möta ungdomar och som berättar om liknande svårigheter som du skriver om här i brevet till oss. Ingen kommer döma dig eller kräva att du måste berätta om sådant som du inte är beredd att vilja prata om mer på djupet.
Men på något vis så skulle du behöva få fram att du gjort ett allvarligt självmordsförsök och att du fortfarande lider av grova självmordstankar. Då kan du behöva få hjälp med en krisplan kring det.
Du skulle också behöva få fram hur det har sett ut med ditt självskadebeteende, när det började och hur ofta du självskadar dig. Det hjälper behandlaren att förstå mer om hur dessa problem med ditt självskadebeteende är för dig. Och vilken form av behandling som du kan behöva.
Likaså skulle det vara bra om du kunde få fram att du i perioder knappt äter alls och i andra perioder drabbas av hetsätning. Det är också en viktig del hur man har det med maten, eftersom det också påverkar hela måendet.
Jag tänker att ett sätt att berätta, skulle kunna vara att du kan ta med det här mejlet som du har skickat till oss på bup.se.
Ett annat sätt är att du skriver ett litet brev som du lämnar över till den behandlare som du kommer träffa.
Många ungdomar tycker också att det kan kännas lättare att berätta om hur man mår om man delar upp besöket på BUP, så man kan få prata enskilt utan att ens förälder sitter med.
Jag hoppas att du kan hitta ett sätt att få fram vad du önskar få hjälp med, och behöver få hjälp med. Det kommer gå bra!