Har så fruktansvärt mycket problem
Jag har så fruktansvärt mycket problem i mitt liv, jag tror att jag lider av social anxiety, jag är deprimerad, självskadar varje kväll, gråter hela tiden, har panikkänslor, får ångestattacker flera ggr om dagen, får stora aggressionsutbrott och jag har en känsla av att alla hatar mig. Det enda som hindrar mig, är min bästa vän, som ringde mig sent en kväll och sa ”skär dig inte. Jag tror på dig” och vi snackade i en timme där hon sa hur mycket jag betyder för henne.
Jag har också börjat fundera på om jag verkligen är transkille. Har varit osäker många ggr, och det har alltid slutat med att jag tänkt ”jag är kille. Jag vet det”. För jag har alltid känt mig så annorlunda. Alltid varit rädd för vad folk ska tycka om den riktiga ”mig”.
Just nu bor jag på hvb för att jag mår alldeles för dåligt för att bo hemma. Jag fick sy två sår, och efter detonera sa soc att jag skulle bli omplacerad.
Snälla, jag vill inte mer. Alla hatar mig, jag vet det.
Isac

BUP svarar:
Hej Isac!
Tack för att du skriver till oss.
Du verkar kämpa med jättesvåra saker just nu och som jag tänker att du behöver få fortsatt hjälp och stöd kring.
Jag vet ju att det ofta finns mer komplicerade svårigheter när man inte kan bo kvar hemma.
Finns det någon du kan ha förtroende för och börja prata med där du är nu?
Jag tror du behöver få ha någon kontakt som du kan få börja prata med. Någon som kan hjälpa dig att sortera i alla känslor och tankar när allt känns för överväldigande. När ångest och ilska och andra känslor blir svåra att stå ut med.
Du nämner att du också har funderingar om din könsidentitet. För många är det ju ofta något som tar tid att landa i och det behöver ju också få ta den tid det tar, eftersom det är en stor fråga när det kommer till identitet. På transformering.se så kan man läsa mer om olika frågor kopplat till könsidentitet.
Jag tänker också på att det hade varit bra om du kunde få prata om de här känslorna du berättar om, och som du kan få när du känner att andra hatar dig. Det brukar inte vara bra att gå runt ensam med dessa känslor.
Det kan lätt slå över i att bli till tankar om självhat och som kan göra en väldigt såbar för andra psykiska problem.
Det kan vara viktigt att mer på djupet få hjälp att förstå de här känslorna och hur man kan hantera det som blir svårt när du känner så.
Men för att kunna börja prata mer på djupet om det så skulle du nog i ett första steg behöva få känna dig trygg där du är. Och att i alla fall i någon grad kunna lita på att de du har omkring dig vill dig väl.
Jag tänker att det hade varit bra om du kunde få hjälp med en plan över hur dina hjälp- och stödinsatser kan se ut steg för steg. Många ungdomar kan ha olika insatser från både socialtjänsten och BUP i olika perioder, och beroende på vad man kan behöva hjälp med.
Om du kunde få hjälp med en plan över hur dina insatser kan se ut så kan det hjälpa till att öka ens känsla av trygghet lite grann, att känna att man har fått en överblick över planeringen.
Det kan också hjälpa en att ta fram sin plan när alla problem känns överväldigande. Få möjlighet att blir påmind om att steg för steg så går det att komma igenom olika svårigheter.
Så, du behöver orka hålla ut. Och fortsätta kämpa för dig själv och det liv som du vill leva. Det finns lösningar även om vi inte ser dem ibland.
Så ge inte upp!