Problem med ätstörning i cirka sju år
Hej, Jag är 16 år och har haft problem med ätstörningar i ca 7 år nu, mina föräldrar har både fått samtal hem och fått komma på möten om mitt beteende, har till och med fått en remiss till en ätstörningsklinik men mina föräldrar vägrar att se allvaret i det här och det ända dom säger när vi kommer från mötena eller hör mig spy är att jag ska "skärpa mig och lägga av med tramset" Jag säger att det inte hjälper när dom håller på som dom gör men dom ändrar inte på sig. Vad ska jag göra?
Anna

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Att du haft ätstörningar i sju år, innebär att du dragits med dem sedan du var bara nio år. Du och din familj har redan haft en hel del möten och ni har till och med fått remiss till en ätstörningsklinik. Det tyder på att vården ser allvarligt på din ätstörning. Dina föräldrar vägrar se det allvaret och säger till dig att du ska skärpa dig och lägga av med tramset. Om det vore så enkelt hade du knappast fått någon remiss. Så självklart ska du och din familj ta emot professionell hjälp. Det är viktigt att dina föräldrar deltar i  arbetet att bryta ditt ätbeteende och i att göra dig frisk. För att de ska kunna göra det måste de lära sig förstå mer om dina svårigheter och hur de kan bidra på ett positivt sätt.
Det jag funderar över är om dina föräldrar bagatelliserar dina problem även när ni har möten med behandlarna, eller om de håller masken då och säger såna saker, om att du måste skärpa dig och så vidare, till dig när ni är hemma? Om det är så att de håller masken, behöver du vara jättetydlig med dina behandlare om att dina föräldrar inte förstår dina behov, så att de kan stötta dina föräldrar att ändra attityd till dig och hjälpa i stället för att stjälpa dig.
Är det på det viset att de är öppet föraktfulla mot dig inför behandlarna tar de inte sitt föräldraansvar och då kan man behöva kontakta socialtjänsten. Du kan själv kontakta socialtjänsten eller så kan vårdpersonalen göra det. Du kan läsa om socialtjänsten här.
Du kan även kontakta en Ungdomsmottagning.
Jag skickar med fakta om ätstörning och en fråga som en annan person har ställt om ämnet.
Lycka till och jag hoppas att du får rätt hjälp!