Tror att jag kan ha ADD
Jag är en 11- årig tjej som tror att jag har add men jag har en fråga.                                          Kan man ha add och ändå vara på bra nivå i skolan? För jag har nästan alla av symptomen men det går ändå väldigt bra i skolan.
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga! Många barn och ungdomar hör av sig till oss med egna funderingar om man kan ha ADD eller någon annan diagnos.
Det är jättevanligt att man söker på nätet om olika problem och som sedan kan leda till att man börjar fundera på olika diagnoser. Men det går inte säga om man har en diagnos eller inte utifrån vad man känner igen sig i för det är så många olika sorters problem som kan likna varandra.
För att svara på din fråga om en person kan ha ADD och ändå lyckas bra i skolan så är svaret att det kan se olika ut från person till person.
Det bästa rådet jag kan ge dig är att börja prata med dina föräldrar eller med din lärare i skolan om det du går och funderar på och undrar över.
Då kan dina föräldrar och skolan börja hjälpa dig med det du behöver få vidare stöd kring, om det är i skolan, eller med kompisar eller om det är hemma i din vardag.
Du kan också gå till skolsköterskan och prata om det här. De är vana att hjälpa till när man känner att man har svårt med koncentrationen eller andra problem. Då kan skolan berätta mer om hur man kan hjälpa dig vidare!
Så det bästa sättet är helst enkelt att börja ta hjälp från en vuxen, antingen hemifrån eller genom skolan.