Känt mig otroligt ensam på senare tid
Hej! Jag har på senare tid känt mig otroligt ensam och som om jag lever i en bubbla, jag kan tex se mina vänner och folk i min omgivning ha kul men jag kan inte känna något varken lycka eller olycka.
Jag har även på sistone nu börjat få väldigt mycket tvivel över mig själv och det har gått till en sådan gräns att jag inte ens vågar kolla mig i spegeln för jag känner mig allt för äcklig. Har haft problem med skadebeetende och ätstörningar när jag gick i ungefär 6:an/7:an och idag går jag i 8:an. Jag är orolig att jag ska få tillbaka mina gamla vanor eftersom jag bara vill skära mig nu, men jag vågar inte för jag är rädd för vad folk kommer tycka om de märker av mina ärr.
Hemma är det heller inte jättebra då jag också blir mer lätt irriterad än vanligt på sistone och inte kan kontrollera mina aggresionsproblem vilket leder till att jag ofta är oense med min familj.
Just nu känns allt lönlöst och som om det inte finns en anledning till något, men jag vill inte dö även om det känns som enda utvägen ibland. Alltså jag är så orolig över att jag ska göra något jag kommer ångra för allt jag grubblar över är mina misslyckad.
Jag vill verkligen söka hjälp men är så rädd för att folk ska tro att jag är en ”deprimerad unge” och inte vilja vara vän med mig ännu mera.
Snälla, vad ska jag göra?
04:a

BUP svarar:
Hej!
Du skriver att du är rädd för att dina tidigare problem med självskadebeteende och ätstörning ska komma tillbaka. Att du ramlar tillbaka i gamla oönskade vanor. Bra och viktiga tankar du går och bär på. Klokt av dig att du inte vill hamna där igen.
För att ge dig tillbaka hoppet om detta tappats på vägen har du ju positiva erfarenheter av att ha klarar av att bryta destruktiva beteenden. Glöm inte det och påminn dig att det är möjligt att göra detta igen och igen.
Du funderar på om andra personer i din närhet skulle börja betrakta dig som en "deprimerad unge" och inte vilja vara din vän längre. Det är klart att det skulle vara bra om du kunde tänka att - "Jag struntar i vad andra tänker, nu vill jag börja må bra och det är mitt största fokus just nu". Om det är någon som inte längre vill vara min vän så får väl jag hitta andra som gillar mig som den jag är. En tanke som är lätt att skriva men svårare att ta till sig då du känner dig ensam och just nu har svårt att se dina positiva sidor.
Jag bifogar en artikel om depression. På din beskrivning i ditt brev är det mycket som verkar stämma in på dig. Kritiskt tänkande och känslan av att vara värdelös. Du har dragit dig undan och orkar inte vara lika social som tidigare. Ökad irritation och mer bråk hemma. Jag blev glad av att läsa att du inte vill dö. Jag förstår också att det kan  kännas som den enda utvägen ibland. Det är inte konstigt att du tänker och känner så.
Nu undrar ju jag vad du får för hjälp att orka med ditt liv just nu. Vem tröstar dig då du är ledsen. Visar att du är betydelsefull. Vem ser och berömmer ditt slit att komma iväg till skolan fast ingenting känns kul?
Har du berättat för dina föräldrar om din oro över att dina gamla problem ska återkomma och att du känner dig nedstämd.?Det vore bra om de får reda på att du känner så. Förståelsen över dina utbrott kanske ökar och att du kan få mer stöd. Att ni tillsammans funderar på vilken hjälp du skulle behöva för att må bättre.
Det framgår inte i ditt brev om du fick professionell hjälp för att bli av med ditt självskadebeteende och ätstörning. Om du kände och fick förtroende för någon psykolog eller kurator skulle det vara möjligt att kontakta dom igen eller är det din skolkurator som är ett bra första steg. Diskutera detta med dina föräldrar. Det viktigaste är att du söker hjälp nu när du är motiverad så du inte ramlar tillbaka i gamla vanor.
Tack för ditt brev och lycka till!