Min mamma förstår inte att jag mår dåligt
hej! jag har ett problem... min mamma vet att jag mår dåligt och har skadat mig själv sen jag var 7år. ändå tycker hon att det är för små problem för att söka hjälp på te.x bup. jag sitter ofta hela natten i köket och har ångest och jag har också fått andorexi för att folk dömer mig för att jag är tjock. jag har varit mobbat och utstött hela mitt liv och jag har försökt begå självmord 2 gånger. hur ska jag fatta att jag borde få någon hjälp?
frida

BUP svarar:
Hej!
Om det är så att din mamma inte tycker att dina problem är tillräckligt stora för att söka hjälp behöver du ta stöd av någon annan vuxen du litar på och tycker verkar klok. Ett bra alternativ är att berätta hur du mår för din skolkurator eller din mentor.
Om du istället väljer din tränare eller din bästa kompis föräldrar spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att den du pratar med lyssnar på dig och tar dina problem på största allvar. Om du inte tycker att du kände dig bekräftad och lyssnad på måste göra ett nytt försök och berätta hur du mår för någon annan.
En annan möjlighet för att du ska få hjälp att inte sitta i köket med för mycket orostankar är att kontakta Bris så att du kan komma till ro och förhoppningsvis sova gott om natten. Där kan du även få stöd att ta steget att våga berätta för någon vuxen hur du har det.
Du räknar upp hur många allvarliga problem. Att du känt dig utstött hela ditt liv och varit mobbad. Ett problem som är tillräckligt allvarligt och måste påverka  dig jättemycket. Att du sedan är orolig och känner att andra människor dömer dig för ditt utseende måste kännas tufft. Att du sedan självskadat dig i flera år gör mig ledsen att höra.
Det är viktigt att du inte börjar tänka som din mamma och förminska dina problem för dom är stora och viktiga att få hjälp med.
Att läsa att du sitter ensam hela nätterna i köket känns så sorgligt. Du verkar vara så ensam med dina bekymmer. Det är bra att din mamma vet att du mår dåligt men du behöver få mycket mer stöd, tröst och peppning. Om det är din mamma som kan ge dig det eller om några andra vuxna får bidra med en kram och några tröstande ord då du tycker att livet känns tungt vet jag inte.
Det viktigaste är att du inte är ensam att bära dina problem på dina allt för unga axlar. Berättar hur du har det och ta hjälp av Bris.
Tack för ditt brev!