Stör mig på mina klasskamrater
Jag har ett antal mindre mentala problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Jag har stora problem när det kommer till att fokusera på en sak särskilt länge. Jag distraherar mig själv och driver iväg i andra tankar efter enstaka minuter. De saker som jag tidigare tyckt om att göra har även slutat vara kul. Jag kan bli så stressad av skolarbete som måste göras att jag inte kan göra det över huvud taget.
Jag har även flera versioner av mig själv i mitt huvud, likt en personlighetsklyvning fast de är alla jag. De byter mellan varandra vem som har kontroll, vem jag är under en period, vilket i sin tur generar oro då jag inte känner att jag vet vem jag är längre. Jag slutar vara endast en person utan blir en samling olika, alla samtidigt men endast en i taget. Jag blir en åskådare inom mig själv som ser på det de andra "jag"-en gör.
Sist men inte minst har jag problem i sociala situationer och ogillar starkt att vara med andra människor, framförallt om jag inte känner dem. Att vara i skolan i en klass är som att vara på zoo, jag kan se på dem och lyssna på dem men jag förstår dem inte. Jag kan inte se deras perspektiv. Jag stör mig på nästan allt de gör. Varje dag då skolan slutar är det en lättnad inte på grund av några problem i mina studier men för att jag då kan slappna av i en miljö där bara jag är. Där det inte finns några hemska, irriterande, idiotiska klasskamrater.
Jag har ej sökt hjälp om detta tidigare men väljer att göra det nu då dessa problem blir allt större hinder för mig, de blir alltmer problematiska.
W

BUP svarar:
Hej!
Du beskriver dina klasskamrater på ett väldigt målande, beskrivande sätt. Jag förstår att du gärna tar positionen som iakttagare. Är de bara hemska, irriterande och idiotiska eller finns det någon eller några du tycker att det är mer ok att vara tillsammans med? Jag hoppas att det i alla fall finns någon som är lite lugnare. Ett problem är att du har svårt att låta bli och störa dig på deras stil och beteende. Det är klart att det inte är enkelt att ignorerar och försöka tänka bort en hel klass av högljudda tonåringar det kan jag förstå, men frågan är hur ska du stå ut.
Jag tycker att det är klokt av dig att fundera på att söka hjälp och samtala om vad du inte gillar med din skolmiljö. Vilka utmaningar du har i sociala situationer. Vad som tröttar och stressar dig.
Jag kan förstå att du efter skolan behöver slappna av i en lugn miljö utan alltför mycket ljud som du inte väljer själv.
Mitt råd till dig är att antingen att söka upp din skolkurator om det finns någon på din skola. Det som är bra med att prata med skolkuratorn är att hen känner till din klass och din skolmiljö. Ett annat alternativ är att vända sig till ungdomsmottagningen. Kolla deras hemsida för att hitta närmaste mottagning.
Bra att du vill söka hjälp innan dina problem blir alltför problematiska.
Lycka till!