Har tappat livslusten
Hej, jag har tagit livslusten... vrt ej vad jag ska göra! Känns som allt blir bättre om jag bara försvinner! Jag är 17 år och har mått skit väldigt länge! Vågar ej prata om vissa saker pch känns som folk ej tykr om en
t

BUP svarar:
Hej!
Så himla tungt och jobbigt du verkar ha det när du skriver att du inte känner livslust. Försök att släppa alla tankar på att något skulle bli bättre av att du försvann. Det är fullt förståeligt att du känner så och tänker så när du mår dåligt. Många gör det men dessa tankar är ju inte en bra lösning för en.
Om du känner att den här tunga svackan håller i sig så tycker jag att du behöver få stöttning i det. Få prata med någon som kan stödja dig till att börja må bättre igen.
Ofta kan problem kännas helt hopplösa när vi ensamma bär på olika svårigheter inom oss. Därför brukar det vara viktigt att ta hjälp av någon så man får stöd och känner att man kan få ett annat perspektiv på det som känna svårt.
Ofta kan man känna att det kan hjälpa en del att prata med kompisar eller någon annan i ens närhet. Men när man känner att det kanske känns svårt att kunna prata om vissa saker med vänner, så som du nämner,  så tycker många att det kan vara till hjälp att få att prata om en utomstående. Om man vill så kan man söka stöd via nätet hos Tjejzonen eller Tilia.
Men om man märker att det inte känns så lätt att påverka hur man mår, och om problemen inte verkar minska efter man själv försökt göra saker bättre. Då kan det även vara till bra hjälp att börja prata med en utomstående, via en egen samtalskontakt.
Om du vill så skulle du kunna vända dig till ungdomsmottagningen för en egen samtalskontakt.
På flera håll kan man också få en samtalskontakt hos psykolog via vårdcentralen. Här på  1177 så kan man se vilka mottagningar som erbjuder psykologkontakt för ungdomar.
Var rädd om dig!