Varit deprimerad i snart två år
Varit deprimerad i snart två år nu. Har inga vänner längre. Jag vågar inte heller prata med någon om mina problem, men jag vill inte ge upp än. Det är något som får mig att fortsätta. Jag är blyg och har in princip ingen självkänsla längre, jag känner mig värdelös. Jag har svår att sova om nätterna men jag blir aldrig tröt av det och gymnasiet är ett helvete. Mina föräldrar måste se mig som ett misslyckande och jag skulle hålla med dom. Jag har misslyckats i allt och har inget kvar, förutom mitt värdelösa liv. Vet ärligt talat inte varför jag änns skriver hör, kanske för att jag hoppas på något. Jag vet inte längre vad jag ska göra och allt är bara meningslöst. Jag önskar att jag fick tillbaka min själv känsla och slutade vara blyg så jag kan försöka få vänner i gymnasiet. För den som undrar, ja jag har tänkt på att bara ge up och avsluta det men något hejdar mig. Ingen vill läsa en bok som helt plötsligt slutar mitt i kapitlet.
E

BUP svarar:
Tack för ditt brev!
Jag fastnade för din formulering: Ingen vill läsa en bok som helt plötsligt slutar mitt i kapitlet. Den tror jag handlar om nyfikenhet på livet och vad som ska komma. Du vill inte ge upp och det är något som får dig att fortsätta.  Du skriver också att du vänder dig till oss för att du kanske hoppas på något. Det ger mig hopp om att du ändå tror att det någonstans finns en ljusare framtid.
Du har haft det jättejobbigt under närmare två års tid. Självklart ska ingen ska behöva gå omkring och må så dåligt som du gör. Så ta mod till dig och våga be om hjälp. Eftersom du är 18 år kan du vända dig till vårdcentralen. De har ofta en psykolog anställd. Ett alternativ är att du går till ungdomsmottagningen där  du bor. Du kan börja med att läsa om ungdomsmottagningen här :Umo
Mycket i ditt brev handlar om brist på självkänsla, att du är blyg och att dina föräldrar kanske ser dig som ett misslyckande. Du önskar att du fick tillbaka din självkänsla och slutade vara blyg, så att du kunde få vänner i gymnasiet. Ett sätt att bli mindre blyg och få bättre självkänsla kan vara att träna på att chatta. På Tilia kan du öva på det och förhoppningsvis så småningom känna dig mer säker på dig själv i kontakten med dina klasskamrater.
Jag skickar även med lite information om depression
Lycka till och ta hand om dig själv!