Mår dåligt hela tiden hemma
Hej
Jag har en lille bror som är typ 14 år gammal.
Han har skapat många problem för oss i familjen och gör att min pappa, mamma och jag mår dåligt hela tiden när vi är hemma och mina föräldrar nästan gråter när de ser vad min bror gör mot oss och kan inte göra något mot det för att han är barn och mina föräldrar vågar inte prata med polisen eller skicka honom till barnhem som jag tycker att det är lösningen för att han gå ut i samhället och veta att livet är inte så och ingen annan barn är som honom som slösar mina förädrarnas pengar.
Det var för länge sen att han gnällde för mycket för att köpa en playstation. Han slog sönder väggar och dörr och bråkade med mina förldrar för att köpa den till honom . Till sist blev min pappa tvungen att köpa den för att han inte bråkar mer. Efter några månader han ville ha en mobil och gjorde samma sak för att få den och vi köpte den till honom. Två månader sen slog han sönder allt hemma för att köpa tv medan vi har en hemma som funkar jättebra och är stor. Men han ville ha den större för att kunna spela tv spel som " i verklighet ". Mina pappa grät för att han stör för mycket och vill ha nåt som är onödigt medan vi har sparat pengar för att flytta till stan och mina förädrar har inte bra ekonomi och har jobbat heltid i 1 år bara. men min bror förstår inte vår situation och vill ha dyra saker från oss som är onödigt.
Han utan att jag vet använde mitt personnummer och personuppgifter och köpte den där tv som kostade skit mycket ungefär 25 000.
Sen han tvingade mamma att köpa en högtalare för 5 000. Alltså han använder våra personnummer och beställer saker och när varan kommer är vi tvungna att betala medan vi har inte så mycket pengar och om vi skickar tillbaka varan blir han galen och slår sönder allt och även oss.
Nyss såg jag att han lade sin mobil i vatten för att den går sönder och han får en skäl att köpa den mobilen att han vill ha medan hans mobil är mycket dyr och funkar jättebra.
Det är i 2 år att han går inte i skolan och spelar tv spel hela tiden. Vi har försökt jättemycket alltså jättemycket och pratat med honom så mycket att gå i skolan, spel men för lite, men han lyssnar inte på oss.
Jag och mina förädrar är typ depremirede att han är så och lyssnar inte på oss, och jag gråter när jag ser att han är hemma, går inte till skolan och bryr sig inte om vår ekonomi och situation.
Alltså vi har inga sängar att sova i medan han beställer dyra saker utan vår tillåtelse.
Jag behöver verkligen hjälp.
Vad ska vi göra? Han lyssnar inte på oss? är det inte bättre att han vara i barnhem för att se hur andra barn har och livet är inte så att slösa pengarna som mina föräldrar jobbat mycket för dem medan han är hemma och spelar.
!

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Det låter verkligen som både du och hela din familj behöver hjälp. Du skriver att dina föräldrar inte vågar prata med polisen och de kanske inte vågar söka någon hjälp alls?
Vad ska du göra och hur kan du hjälpa dig själv, dina föräldrar och din bror? Det tål att tänka på och jag tror det skulle vara bra om du hade möjlighet att prata om din situation anonymt lite mer ingående än vi här kan göra i brevform. Jag antar dina föräldrar har någon kontakt med skolan eftersom din bror fortfarande är skolpliktig. Kanske kan de då också berätta om de problem ni har hemma? Eller kanske du kan berätta för din skolkurator och höra med hen?
Du skulle också kunna ringa Bris och prata med en kurator eller ringa KollPåSoc och prata anonymt med Socialtjänsten. Även dina föräldrar kan ringa både Bris och Socialtjänsten anonymt och få hjälp och råd hur de ska göra. Det är en väldigt bra möjlighet när man är lite osäker på om man vill blanda in utanförstående i familjens problem.
Lycka till!