Gillar att kräkas
Hej Bup!
Jag har ett mycket pinsamt problem. Jag gillar att kräkas. Det gör mig nästintill euforisk och jag kan verkligen inte sluta. Det handlar inte om att jag t ex hetsäter och sedan spyr utan att jag äter kanske bara en frukt och sen spyr bara för att få den där "hög"-känslan. I vissa fall har jag bara druckit vatten och sedan spytt. I ungefär två år har jag hållt på med det här, men nu den senaste tiden sker det minst fem gånger om dagen. Nu har det gått så långt att jag inte ens behöver "verktyg" längre utan det räcker med att böja mig framåt och bara på komando spy. Egentligen har jag aldrig sett det som ett problem förrän nu då typ all min tid går åt att tänka på "när får jag spy igen?" Det är helt omöjligt att fokusera på någonting annat. Jag har även börjat bli otroligt desperat. Det är inte bara mat och vatten längre. Det kan vara papper, tepåsar, tvål, jord, tandkräm, ja egentligen precis exakt vad som helst som jag får tag på.
Såklart vet absolut ingen själ på jorden om det här. Det är inte ett normalt beteende, men skammen i att behöva berätta att jag käkat ex jord och tvål bara för att få kräkas är brutal. Men det har blivit som en slags överlevnadsmetod för mig. Så fort något är jobbigt vet jag precis vad jag kan vända mig till. Ursprungligen var det ångest kring mat som fick mig att kräkas efteråt men nu är fokuset på kräkningen. Herregud vad det här är stört. Så himla stört. Iom att jag är normalviktig och blivit expert på beteedet tror jag ingen vet något (har dock råkat spy några gånger av "olycka" bland folk). Tandläkaren skulle jag allllldrriiiigg gå till just för att det kanske upptäcks då. Finns det något sätt att söka hjälp utan att berätta alla detaljer eller är det ett måste?
Kram

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev.
Jag tycker du beskriver ditt problem väldigt bra. Det är nästan som man kan förstå hur det uppkommit och du beskriver väldigt bra varför du vill fortsätta med att kräkas eller varför du inte kan sluta. Det har verkligen blivit en slags "överlevnadsmetod" för dig. Samtidigt är det naturligtvis ingen bra lösning på problem som uppkommer. Dina tänder far säkert illa och mycket tid går åt för att tänka på detta.
Du tycker det är väldigt pinsamt och konstigt. Kanske är liknade varianter vanligare än du tror och inte så konstiga som de först ser ut. Tänk vad uppfinningsrika vi ändå kan vara!
Söker du hjälp på BUP, vilket jkag tycker att du ska göra, så kommer den du träffar där nog inte tycka det är ett så konstigt problem men säkert vara nyfiken på hur du tänker och känner. Så du får vara beredd att berätta detaljer. Om du kan komma över din rädsla kanske du kan bli lite nyfiken på dig själv och hur just du utvecklat det här sättet att må bra. Du förstår säkert att det finns många andra sätt att må bra på också! Det vore väl bra med lite valfrihet?
Jag tror du kan få bra hjälp. Hoppas att du på något sätt kan hantera din känsla av pinsamhet och skam så den inte hindrar dig från att söka hjälp.
Lycka till!