Är rädd för att vara lesbisk
Jag är en tjej och jag är 14år. Jag har alltid tyckt om pojkar, och har haft en ny crush nästan varje vecka (alltid kille). För ca 3mån sedan slogs jag av en hemsk tanke, om jag är lesbisk. Ingen aning var den kom ifrån men ca om en vecka var jag helt seker på att jag var hetero. För ett par dagar sedan drömde jag att jag hade sex med en kvinna. Det var en mardröm, jag tänkte hela tiden ”nej, jag är ju hetero, vad händer”. Efter det blev jag jätterädd. Är drömmen sann? Är jag lesbisk? Jag tänkte att jag kan komma över tanken genom att bli kär i en kille. Det fungeade dock inte, av någon anledning kunde jag inte bli kär. beror det på att jag övertänker drömmen, eller gjorde det mej till homo? Snälla hjälp mig jag är jätterädd! Jag har aldrig tyckt om tjejer men efter det här har jag fått liksom tvångstankar av att tänka på mig med en tjej. Är jag lesbisk?
Osäker tjej

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det var bra att du skrev till oss om det som bekymrar dig. Jag tror att det kan finnas många i din ålder som kan känna igen sig i det du tar upp. Att fundera på saker som handlar om ens identitet, vem man är, om man är vuxen eller ett barn, om man gillar killar eller tjejer eller både och. Om man är lång eller kort, smal eller tjock är vanligt när man är i din ålder och inget man behöver vara rädd för.
Jag förstår att det ändå kan kännas oroande att fundera över en del av dessa saker. Du beskriver att din oro över att vara lesbisk börjar ta ganska stor plats i ditt inre. Då kan det nog vara bra för dig att gå och prata med någon om din oro.
På ungdomsmottagningen finns det vuxna som både är utbildade i och vana att möta unga människor med tankar och oro kring sexualitet och identitet. Gör dig själv den tjänsten att söka upp ungdomsmottagningen och få någon som du kan prata med om din oro. Det kommer att hjälpa dig.
Lycka till!