Har aldrig talat med någon om hur jag mår
Hej!
Jag vill verkligen prata med någon, men jag vet inte riktigt om jag mår så dåligt, egentligen kanske jag mår ganska bra, jag vet inte. Jag har iallafall mått sämre förut än vad jag gör nu men jag har aldrig pratat med någon om hur jag mår, alltså verkligen aldrig, bara att jag mår bra men om jag har ångest eller inte mår bra annars så har jag aldrig pratar med någon om, jag har väldigt svårt för att öppna upp mig. Men jag känner verkligen att jag bara vill prata med någon nu, eller jag har egentligen känt så i flera år men jag vågar inte. Jag har ångest flera gånger i veckan nu, är nere ibland och så, så helt bra mår jag ju inte. Men det känns som att jag verkligen vill må dåligt, som att jag vill det för att jag vill prata med någon men att jag inte mår tillräckligt dåligt för att prata med någon nu, så på ett sätt känns det som att jag inte vill må jätte bra för då kan jag ju abslout inte prata med någon liksom, då finns det ingen anledning. Jag går runt och tänker på att ”hoppas den där på det där mötet kommer fråga hur jag mår, eller att bara någon vuxen frågar om jag inte mår bra”, fast jag vet ju att jag kommer säga att jag mår bra ändå för jag kan inte öppna upp mig. Varför vill jag så gärna prata med någon?, samtidigt så jag vågar ju inte för jag har så svårt att öppna upp mig...
anonym

BUP svarar:
Hej!
Om jag förstått dig rätt så har du ofta ångest och är nedstämd och det har varit  så under lång tid. Du känner att du behöver tala med någon men samtidigt är du rädd eftersom det är svårt att våga vara öppen.
Det första jag vill säga är att det är bra att du känner att du vill tala med någon. När man talar med någon blir det oftast tydligare vad känslorna hänger samman med, vad man saknar och vad man kan göra för att må bättre. Det kan också vara lättare att orka med det som är svårt när man delar det med någon.
Du skriver inte något om hur du har det omkring dig och hur det påverkar dig. Som hur du har det hemma, med kamrater och i skolan. Sådant brukar ha stor betydelse för hur man känner sig.
Du talar om möten där du önskar att någon ska fråga om hur du mår. Vad för möten är det? Är det möten i skolan eller någon annanstans? Vad det än är det viktigt att man förstår hur du mår. Kanske är det för svårt för dig att själv ta upp det på ett möte med många vuxna närvarande, men är det möjligt att be att få tala med någon av dem enskilt?
Du kan också vända dig till skolkurator eller ungdomsmottagningen i din kommiun.
Vet dina föräldrar om hur du känner dig? Om de får veta kanske de också kan stödja dig.
Försök våga berätta fast du känner dig rädd.Tänk inte att du inte mår tillräckligt dåligt för att göra det. Det är inte alls konstigt att känna sig osäker när man ska försöka öppna sig för någon man inte känner. Men det förstår den man talar med. Och man behöver inte säga allt på en gång. Man kan ta litet i taget efter hur det känns möjligt.
Försök göra det fastän du är rädd!