Funderar på om jag ska till BUP
Hej jah e en tjej på 13 år och har nästan under hela mitt liv varit fixserad av min vikt,jah har haft många ätstörningar dem har dock aldrig blivit så Seriösa så vi mamma har märkt nåt (jah har alltid ätit ganska lite) (om man får bedöma det själv) men det senaste halvåret har det varit ganska lugnt,jah har int tänkt på det jah äter hur mke kalorier det är i maten osv. Men idag så fick jag för mig att jag skulle börja träna så jag googlade runt lite och kom på nåt sätt in på en mindre bra sida (vill int skriva vad den heter för vill int trigga nån) och kom till massor med sätt att hålla hungern borta sen började  jah träna och kände inget speciellt förutom att ”jah kanske kommer att bli small nu” men sen skulle jah äta och fick värsta ångesten när mamma sa att jag skulle äta en panpizza. Men jag åt den och nu har så sjukt mke ångest,det känns som att jag tränade i onödan som att även hur mycket jag tränar  kommer jag aldrig bli smal/fit för alla kalorier jah gjorde av mig mer äter jah bara tillbacks typ.
Jag vill ju ta hjälp men det känns som det inte är tillräckligt allvarligt men åt andra sidan vill jah inte be om hjälp,jah vill liksom gå tbx till mina gamla vanor,då jag inte åt någonstans förutom lite vid midnagen för att mamma inte skulle fatta något. Jah kommer aldrig glömma då jag gick ner 5 kilo på en månad för jah nästan inte åt något,jah vill liksom känna den känslan igen. Jah vet att jah måste ta hjälp men det känns int tillräckligt allvarligt.
Mamma och jah har funderat på om jah ska till bup (pga mitt självskadebeteende). Men det känns bara som att när jah har ”avslutat” ett självskadesbeteende kommer jah bara få nåt nytt,som nu. Jah har int skadat mej sen i dec och nu sitter jah här o har skit mycket ångest för att jah har ätit.
Anonym jävel xD

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev till oss!
Va bra att du skriver och berättar om ditt bekymmer. Du skriver att du dels vill ha hjälp men att du samtidigt funderar på om dina bekymmer är tillräckligt allvarliga. Jag tycker att om man som du ägnar så mycket tid till att fundera över mat, vikt och träning, så är man i behov av att få hjälp så att du inte behöver ägna så mycket tid och energi åt mat, kalorier och utseende utan åt annat som intressen, kompisar och skolan.
Du beskriver också på ett bra och begripligt sätt hur det kan gå till när du söker och får hjälp med ett självskadebeteende. Du får hjälp att bli av med beteendet men den oron du känner finns kvar och hittar nya vägar att komma fram. Det låter viktigt att du berättar om hur du känner dig och om sådant som du oroar dig för så att du kan prata om det och vad det kan vara som gjorde att du tyckte att självskada var ett sätt att hantera dina tankar och känslor.
Då kanske du kan få hjälp med både ditt självskadebeteende och med de tankar, händelser och känslor som så starkt verkar påverka dig. Jag tycker att det låter som en bra ide att du och mamma kontaktar BUP om det du skrivit till oss om i ditt brev. Om du tror att det kan bli svårt att berätta tycker jag att du kan ta med dig ditt brev och visa dem. Det kanske kan vara till hjälp för dig.
Lycka till!