Vad händer om jag inte kan bo hemma?
Hej. Jag undrar vad som skulle hända om man skulle bli lämnad av sina föräldrar. Jag är trans, och är rädd att de inte kommer låta mig bo kvar om jag kommer ut. Om detta skulle hända, skulle socialtjänsten hjälpa? Eller skulle jag behöva komma på en lösning själv?
A

BUP svarar:
Hej!
Du är rädd att dina föräldrar inte skulle låta dig bo kvar om de fick veta att du är trans. Det är din rädsla men skulle de verkligen göra så? Det är något du får veta först om du berättar för dem.
Om du då inte skulle kunna bo kvar hemma så behöver du inte komma på en lösning själv. Socialtjänsten kan hjälpa dig. Du kan gå in på länken koll på soc och läsa mer om vad socialtjänsten kan göra.
Man jag tycker också att du ska tala med någon om hur du inte ska behöva dölja för dina föräldrar om vem du är. Vänd dig till ungdomsmottagningen i din kommun och gå in på deras hemsida!