Känns som att folk kollar snett
Hej,  jag har mått dåligt under en längre period, är trött på livet! Min mamma har cancer och vi bodde själva. Därför flyttade vi till min pappa, dom är ej skilda! Men han ville ej flytta med! Vi bodde där i 5 år och ja kände folk där! Nu har jag börjat 2:an på gymnasiet i Uppsala och jag känner ingen, vill inte gå till skolan, känns som om folk kollar snett på mig! Jag har försökt jätte länge att få vänner men alla tykr nog att jag är konstig! Jsg längtar tbx men får ej flytta och orkar ej med de här livet längre!! Ingenting går bra! Spela fotboll förut men spelar ej längre!! Älskar fotboll och sång men har lagt av med det! Får panikattacker hela tiden, och måste bara skriva av mig här! Vet ej ens om de här funkar men men!! Känner att de inte finns någon mening att fortsätta längre!! Om jag fortsätter kommer jag bara må sämre! Missunnar mat också så har fått magsår så äter tabletter men vill ej ta dom riktigt! Mvh....
Hej///

BUP svarar:
Hej!
Det är en stor omställning att flytta och börja ny skola där man inte känner någon. Det kan då vara ett stöd att ha det stabilt och tryggt hemma.
Du säger att din mamma är sjuk. Kanske är både du och hon är oroliga för hennes hälsa. När ni bor bara ni två tillsammans blir ni i mycket också hänvisade till varandra. Det kan vara lättare när det finns någon mer vuxen hemma så de vuxna kan tala med varandra och man själv som barn blir avlastad det ansvar man annars lätt tar på sig.
Du verkar sakna att din pappa inte flyttade med er och också dina gamla kamrater, fotbollen och sången. Sådant som man också behöver för att må bra.
Du har fått magsår och tabletter. Men du behöver få tala med någon om hur du känner dig och om vad som behövs för att du ska må bättre.
Kanske behöver du mer stöd av din pappa. Kanske skulle du må bra av att bo hos honom?
Kan du tala med din mamma så att hon förstår? Att du är så stressad så att du får magsår är förstås inte bra och du behöver mer stöd än bara magsårstabletter.
Försök tala med dina föräldrar. Det skulle också vara bra att du talar med någon utomstående som någon på ungdomsmottagningen eller skolkurator.
Vänta inte!