Blir rädd på natten
Hej. Jag har sömnproblem. Mina föräldrar vet om det och jag brukar sova med dom ibland. Men hos pappa så vaknar jag varje natt mitt på natten är rädd, vet inte vad jag ska göra och är stenvaken. Alla vet om det men jag hatar att det händer just dagarna det är skola. Är trött på skolan och allt. Jag blir rädd på natten. Jag kan inte sova själv ens.  Jag går och lägger mig kl. 20:00 och vaknar på natten. Ibland brukar jag köpa Powerade dricka men får egentligen ikke dricka det. Tankarna kan inte gå bort när jag sover. Jag tänker ” det är ett monster utanför min dörr. Den kommer döda mig snart” och sedan går jag och lägger mig med Mamma eller Pappa//Mvh Pauline
Sömnproblem

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Vad besvärligt att vakna upp och vara rädd mitt i natten. Många gånger när man vaknar av en mardröm så blir man väldigt klarvaken och det tar en stund innan man kan somna igen. Vad bra att du kan somna hos dina föräldrar då. Du skriver att detär värst just dagarna det är skola. Är det mest då? Jag tänker att du skriver att du ät trött på skolan och allt. Menar du att du är trött när du är i skolan eller tycker du inte om att gå till skolan och vara där?
Om det är så att du mest har mardrömmar dagarna innan det är skola men till exempel inte på fredag och lördag,då du är ledig dagen efter - då kanske det har något med skolan att göra? Händer det saker i skolan som gör dig spänd eller nervös eller rädd? Om det är så tycker jag du ska prata med dina föräldrar. Ibland kan det som händer under dagen påverka hur man sover. När man har lov kanske man sover jättebra men när det är skola kan man vara orolig för många saker som i drömmen blir till ett farligt monster.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar om dina monster men också annan oro du kan känna av till exempel i skolan eller hemma. Ibland hänger saker ihop. Det är vanligt med mardrömmar i din ålder och de brukar gå över efter en tid.
Lycka till.