Idag misshandlad -vad ska jag göra?
Jag vet inte var jag ska börja. Jag har mått dåligt psykiskt under en längre tid, men rymde hemifrån för ungefär en månad sen. Jag hamnade på akutavdelningen i grannkommunens bup-mottagning. Sen hade jag inget annat val än att bo på ett annat boende. Jag har mått fruktansvärt dåligt sen dess och blev idag misshandlad av en av de som jobbar där. Vad ska jag göra?
Pojke, 15 år

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Misshandel är naturligtvis inte tillåtet och du kan alltid polisanmäla det. Men du kanske behöver någon att rådgöra med? Har du ingen kontaktman eller annan fortsatt kontakt med BUP eller inom Socialtjänsten som du kan berätta och tala med?
Du kan ringa IVO -Inspektionen för vård och omsorg och berätta om hur du har det och vad som hänt. Du kan också läsa på deras hemsida om vilka rättigheter du har vare sig du nu bor i ett familjehem eller elevhem. En annan möjlighet är att ringa Bris och prata med en kurator anonymt. Kanske kan du ta kontakt med båda. Det finns också mycket information om vilka rättigheter du har om du inte kan bo hemma på KollPåSoc. Där finns också möjligheter för dig att hitta telefonnummer till den Socialtjänst som placerat dig och som är ansvariga att du får bra hjälp. Jag tycker du ska ta kontakt med dem och berätta. De har också möjlighet/skyldighet att polisanmäla händelsen.
Du skriver att du mår fruktansvärt dåligt. Får du någon hjälp? Har du någon samtalskontakt eller har allt upphört i och med att du blev omplacerad? Fundera på vilken hjälp du vill ha? Finns det någon du träffat som du känner förtroende för och skulle vilja samtala med. Försök sedan få till stånd ett möte med din kontaktman inom Socialtjänsten och berätta vilken hjälp du behöver och önska just nu.
Utan att veta något om din familjesituation kanske kan du ha någon nytta av att titta på Maskrosbarn?
Lycka till!