Känns som att någon läser mina tankar
Hej! Har dom senaste veckorna mått väldigt dåligt. Finner ingen glädje till någonting. Känns som att det inte finns någon mening att leva, har aldrig tänkt på att ta mitt liv dock. Det känns även som att någon läser mina tankar, till exempel om jag tänker för mig själv att jag hoppas att något ska hända så känns det som att någon vet vad jag tänker och därför måste jag istället hoppas att det inte ska hända. Det känns som att något vill mig något ont alltså det jag vill ska hända vill den att det inte ska hända. Jätte svårt att förklara.. Ena minuten är jag jätte glad och andra minuten är jag bara ledsen och känns som att allt är en dröm. Hoppad att ni förstår vad jag menar, vet verkligen inte vad jag ska göra..

BUP svarar:
Hej!
Tack för din fråga. Jag tror att den som läser dina tankar är du själv. Så när du tänker att något ska hända så dyker tanken upp att det av någon anledning inte ska hända. Du är först jätteglad men sedan blir du ledsen för det du skulle hoppas på ska hända - det blir stoppat.
Du skriver att allt känns som i en dröm och det kan nog kännas så om det känns som någon läser dina tankar. Det blir som det inte riktigt är du utan någon annan som försöker hindra det du först vill. Det jag skriver är naturligtvis bara spekulation men om du håller med lite så betyder väl det att du  ambivalent till dina egna förhoppningar. Att du är ambivalent betyder att du är både för och emot och det kan vara väldigt hindrande vilket i sin tur kan leda till att man inte känner sig glad. Du får inte ens hoppas att något ska hända och hoppas måste man få göra. Att kunna hoppas på något betyder ofta mycket. Man kan få kraft av sitt hopp och ofta får ju livet också en riktning.
Så dina förhoppningstankar och hur de hindras är nog något som kan vara väldigt viktigt att försöka lösa så att du blir friare och förhoppningsvis kan känna glädje igen.
Jag tycker du ska prata med dina föräldrar om din förlust av glädje och att du får hjälp ta kontakt med en ungdomsmottagning. Du kan också göra det själv. Där kan du prata med någon om detta och nog få hjälp.
Lycka till!