Har tappat förtroendet för terapeuten
Hej
Jag gick till bup (avslutade för drygt en månad sen) för att jag självskadar.
Jag har ingen kontakt med min pappa sen 3år tillbaka (mina föräldrar är skilda) eftersom han inte var snäll mot mig. Men han skulle ändå bli informerad om att jag gick till bup. Vilket jag förstår. Men istället för att ringa eller skicka ett brev som de sa; träffade de honom utan att prata med mig om det innan. Och efteråt så sa de att han verkligen brydde sig om mig och att han vill att jag ska må bra och sånt. Vilket inte alls stämmer enligt min erfarenhet av honom
Jag kände mig väldigt sviken av det. Och när jag frågade varför de inte sa nått innan så sa de bara ”vi visste ju inte om han skulle komma”. Och sen sa de någonting om att vi kunde avsluta om vi ville det. Och då sa jag att jag inte ville fortsätta (jag kände inte att jag kunde lite på dem längre).
Det blev inte heller någon avrunding eftersom jag fick så mycket ångest av hela situationen. Och kunde därför inte träffa dem igen.
Jag mår inte alls bättre. Jag kommer antagligen inte få någon mer hjälp. Det tog mig skitlänge att berätta för nån om allt och nu känns det som att ingen bryr sig. Och som att det var ett misstag att ens söka hjälp.
Nu vet jag inte vad jag ska göra. Jag önskar att jag bara kunde dö. Jag är så trött på att det alltid blir såhär.

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du sätter fingret på något viktigt när du tar upp att du inte känt dig väl bemött och behandlad. Jag tycker som du att de skulle berättat för dig att de tänkte träffa din pappa och vad de tänkte prata med honom om.
Det är inte alls svårt att förstå att du känner dig sviken och tappat förtroendet för dem som sa så till dig. Men dina bekymmer kvarstår ju. Dina behov av att få hjälp har inte försvunnit. Det var inget misstag som du gjorde när du sökte hjälp. Du tog dig själv och dina problem på allvar och det tycker jag att du skall försöka göra även fast du inte blivit schysst behandlad.
Det är mycket viktigt att man känner förtroende för en terapeut för att man skall kunna arbeta med svåra saker tillsammans. Ibland kan det kanske vara så att man behöver pröva fler än en för att hitta någon som du känner att du har förtroende för och som du så småningom kan lita på. Idag har man rätt att både byta terapeut om samarbetet inte fungerar men man har också rätt att söka sig till en annan mottagning. Det kallas att man har fritt vårdval.
Jag tycker att du skall ta hjälp av din mamma och antingen be om en ny terapeut på mottagningen där du varit eller också byta mottagning. Fortsätt att ta dig själv på allvar och tänk att du har rätt att få hjälp även om du inte blivit bra behandlad. Det är inte ditt fel, du har inte gjort något fel!
Lycka till!