Har varit väldigt diskret med mitt dåliga mående
Hej jag är en tjej på 13 år. För drygt ett år sen hade jag en period där jag bara stängde in mig i mitt rum direkt efter skolan och jag började tacka nej när mina vänner frågade om dom ville vara med mig. Iallafall efter skolan gick jag direkt ner till mitt rum och la mig i min säng och grät även om något bra i mitt liv hände så blev jag aldrig riktigt glad. Det på gick under ett tag och tillslut så ville jag ta livet av mig och fick självmordstankar. Jag ville berätta för min familj eller någon men jag vågade inte så det fortsatte så ett tag och sen så mådde jag bra. Men nu har samma sak börjat igen och jag vet inte vad jag ska ta vägen vågar fortfarande inte berätta för någon. Jag har varit väldigt diskret med detta och ingen vet något.
Ananas

BUP svarar:
Hej!
Vad kan ha gjort att du mådde så här för ett år sedan? Att du börjat högstadiet med nya krav och eller nya kamrater? Att du kommit i puberteten? Att något annat hänt i ditt liv som tagit mycket av din energi?
Du ville berätta för din familj men vågade inte. Vad gör dig rädd? De flesta föräldrar vill veta och hjälpa om deras barn inte mår bra. Men det kan ändå vara svårt att berätta därför att man inte vill se att föräldrarna blir oroliga. För då blir man lätt mer orolig själv.
De flesta av oss har någon gång eller många gånger behövt stänga in oss och inte orkat med kontakter med vänner. Många har haft tankar på att ta sitt liv. Tankar är i sig inte farliga och inte detsamma som att man är beredd att göra det man tänker.
Men när man har sådana tankar så ska man tala om det med någon. Då kan man förhindra att tankarna blir starkare.
Nu när du känner att samma sak börjar igen så ska du berätta det för någon. Du ska försöka sluta vara diskret. Försök berätta för dina föräldrar. Om de blir oroliga så är det bra, för de kan, förutom att ge dig stöd som föräldrar också hjälpa dig att få kontakt med någon professionell vuxen som tillsammans med dig kan börja förstå varför det blivit så här och vad du behöver för att det ska bli bättre.
Du kan tala med skolkurator eller med ungdomsmottagningen i din kommun. Tillsammans med dina föräldrar kan ni vända er till Första linjens barnpsykiatri genom vårdcentralen eller kanske till BUP.