Stressen påverkar mitt liv
Hej! Så jag behöver hjälp.
Länge har jag haft sömnproblem. Jag har lagt mig vid Tio på kvällen, men oftast inte somnat för än klockan tre på morgonen. Ibland har jag somnat innan det, men då har det varit för att jag har varit vaken så länge att min kropp inte riktigt klarar av mer. Det har också varit flera gånger som jag har inte kunnat sova alls. Då brukar jag bara ligga och tänka på bokstavligen vad som helst. Jag försöker att inte göra det men det går inte. Jag har berättat för min syster en gång då jag bröt ihop, och hon berättade för mina föräldrar, men de har inte gjort något för att hjälpa mig.
En annan grej jag har svårt med är att jag har väldigt svårt med skolan. Jag försöker att plugga till alla prov och uppgifter jag har, men det går inte. Det känns som om lärarna tror att jag bara inte vill plugga, men det är inte så. Jag vill fråga om hjälp men vågar inte det. Det har också hänt flera gånger att jag har gråtit under lektionerna utan att någon märker det. En annan grej är att även om jag känner att jag har hamnat i rätt gymnasium och rätt linje, att det var inte jag som fick välja det. Jag går i Teknik, men det var ett tag som jag funderade på att gå på Estet, med inriktning Musik, eftersom musik har varit en stor del av mitt liv och har oftast kunnat hjälpa mig när jag mår dåligt, men inte så mycket längre. Mina föräldrar gillade inte det och frågade mig gång på gång om jag var säker på att jag ville läsa Musik, och jag sa ja varje gång, men de fortsatte bara.
När det gäller vänner, så är jag extremt osäker. Jag har väldigt många kompisar och vänner, jag är väldigt social, men jag hänger aldrig med dem utanför skolan, ingen vill göra det. Det känns som om alla hatar, inklusive min familj. Jag har frågat några av dem om de hatar mig, och även om de har sagt att de inte gjort det, så känns det fortfarande som om de gör det. Jag brukar också känna mig utanför och har gjort det sen jag var liten. Speciellt när jag är med andra, eller jag får reda på att de har hängt utan mig, vilket är typ hela tiden. Jag har också gråtit framför dem utan att de lägger märke till det. Men det har varit några gånger som de har visat att de bryr sig om mig.
Sen så har vi ju scouterna som jag är med i. Jag älskar scouterna, men på senare tid så har jag gråtit flera gånger utan att någon lägger märke till det. Jag låter förmodligen patetiskt med hur många gånger som jag gråter. Sen så klagar de mycket. Jag ser verkligen fram emot alla möten och läger vi har, men jag kommer bara hem ledsen efter dem. Jag anmälde mig inte heller till det senaste lägret eftersom jag kände att jag inte skulle klara av att vara med utan att göra något dumt.
Det har hänt flera gånger som jag har börjat skaka och hyperventilera, men jag vet inte varför jag gör det. Men oftast så tänker jag ganska mörka grejer när det händer, i alla fall när jag hyperventilerar. Det har hänt att jag också bara börja skaka.
Jag har också svimmat en gång men vet inte varför. Jag började bara att känna mig snurrig och sen så ligger jag med min kompis över mig.
En annan sak som händer är att jag har skurit mig. Flera gånger. jag har försökt att sluta men det går inte. Flera av mina vänner har sagt till mig att inte skära mig själv, men bara en vet om det, och jag berättade det för henne för några dagar sedan. Men hon bor långt ifrån mig. Jag har också vid ett tillfälle försökt att ta självmord, men stoppade mig själv i sista stund.
Jag vill få hjälp, men jag vill inte att mina föräldrar ska få reda på det. Jag vet redan att jag är en besvikelse till dem.
Vad ska jag göra?
Kajsa

BUP svarar:
Hej
När jag läste ditt brev började jag omedelbart fundera på ämnet stress. Frågan är om du känner dig stressad över din livssituation. Jag tror det. Du beskriver i alla fall en mängd områden som påverkar dig negativ - den sak är säker. Tufft läge du befinner dig i. Riktigt tufft läge. Du behöver ta hjälp och prata med dina föräldrar.
Ska utveckla mitt resonemang runt stress. När det gäller kamrater beskriver du dig som extremt osäker. Du träffar kamrater i skolan men inte efter skoltid. Du har börjat välja bort scouterna något du gillar och har som intresse. Att träffa kamrater brukar kunna ge energi och vara avkopplande men för dig verkar det just nu vara tvärtom.
Dålig sömn. Att inte kunna somna är hur jobbigt som helst. Det påverkar hela resten av dagen. Gör att du inte orkar prestera i skolan. Att ha sömnproblem gör att du inte heller får tillräcklig med återhämtning och vila. Det är stressande och super tråkigt att ligga där i sängen och kolla på klockan och inte kunna somna.
Dina tankar att det inte går att berätta för dina föräldrar om hur du mår, gör att du bär allt på dina egna axlar. Där behöver du avlastas och att dina problem delas med andra. Detta kommer säkert sänka din stress om du får hjälp att sortera i problemen och göra en prioriterings lista vad som måste göra först.
Skolarbetet stressar dig. Där måste du ta steget att berätta för din mentor eller skolkurator om dina försök att plugga men att det inte går att koncentrera sig just nu. Frågan är om det går att sänka kraven för att göra det enklare för dig i skolan.
Det du tillsammans med någon vuxen skulle behöva göra är att fundera på situationer som gör att din stress ökar och vad du kan göra för att den minskar. Det finns avslappningsövningar och meditation som hjälper vissa. Jag bifogar en artikel om stress. Läs gärna den.
Att du nu börjat att skära dig och får andra kroppsliga reaktioner är ett bevis på att allt bara är för mycket för dig. Du måste söka hjälp så fort som möjligt. Jag vill rekommendera en hemsida shedo. Kolla in deras hemsida. Det finns möjlighet att chatta om det passar dig. Vi också passa på att göra reklam för tjejzonen. Där kan du få stöd och pepp för att ta steget och prata med dina föräldrar och diskuterar vilken hjälp du skulle behöva.
Lycka till.