När mina föräldrar bråkar vill jag bara fly
Jag är en tjej på 15 år blir snart 16 jag har en ganska bra relation till mina föräldrar men för några års sen så behandlade mina föräldrar mig skit men det har släppt sig. Just nu så bråkar det o kastar saker på varan mår verkligen inte gra av de får panik har ångest och ibland så har jag självmords tankar vill bara bort från allt en stund. Min pappa dricker mest när han är ledig och då blir han konstig ibland är han snälla ibland är han arg och otrevlig min mamma gillar nt at han dricker o har försökt få han at sluta men det hjälper inte o varje fång dem bråkar får jag panik och blir yr o svimmar nästan. På nätterna så gråter jag så mkt ock kan nt sova men de jobbiga är st jag är så orolig så jag inte kan andas på natten jag vill ba fly o komma bort et tag. Jag får panik och vet inte vad jag ska göra.
Anonym

BUP svarar:
Hej
Vilket jobbigt läge du befinner dig i. Jag förstår verkligen att det faller en del tårar på din kudde, att du är orolig och har svårt att komma till ro på natten. Att du skulle vilja komma bort en stund och ta en lång paus från det som händer i din familj är inte konstigt. Finns det någon som du kan bo hos över en helg då du känner att du bara måste komma iväg hemifrån. Någon släkting eller kamrat.
Har du berättat för någon hur din hemsituation ser ut, finns någon annan vuxen utanför familjen som vet hur du har det. Som vet om att din pappa dricker och att det är häftiga bråk mellan dina föräldrar.
Du skulle behöva få hjälp, stöd och tröst. Få prata om hur du har det hemma. Känna att dina reaktioner är normala utifrån den situation du lever i. Prata om din oro över din pappas alkoholkonsumtion. Om bråken är högljudda. Riskerar vi att bli vräkta. Kommer min pappa förlora jobbet om han fortsätter dricka?
Jag vet ju inte vad du är orolig för men dessa tankar har jag varit med om att andra ungdomar funderat över så det skulle kunna vara så att du funderar på samma saker.
Vem skulle du då kunna ta kontakt med. Din skolkurator på skolan är ett bra alternativ. Konflikterna hemma kanske har gjort att du inte orkar med skolarbetet och känner att du kommit efter med studierna. Om det är så skulle din mentor behöva veta hur du har det. Om det just nu skulle passa bättre för det att chatta skulle du kunna ta kontakt med maskrosbarn, bris eller tjejzonen. Pröva någon eller alla tre.
Det viktigaste är att du inte känner dig ensam, övergiven och ledsen utan att du får det stöd du behöver för att orka leva. Om det även skulle bli så att dina föräldrar får hjälp att minska sina bråk och att din pappa minskar sin alkoholkonsumtion vore det ju toppen. Men först behöver du ta hand om dig själv för du är viktig, glöm inte det.
Tack för ditt brev och lycka till.