Konstant stress och oro
Det har tagit nästan 18 år innan jag fick min ADHD diagnos och 15 innan dyslexi så fram tillsjag fick de så hade jag jätte svårt att förstå hur allt var så enklet fr alla andra men inte mig. Jag fick ofta höra i skolan att det var bara frö att jag var lat och att jag borde fokucera mer och nu har jag kommit till en punkt när min kropp inte klarar av det. Förra året hade jag ont i huvudet konstant vilket ¸av mig en hög frånvaro, huvudvärken som utlöses av stress. Jag lever i en bubbla av stress och vet inte vad jag ska göra. Jag kan inte hoppa av gymnasiet men jag kan inte gå kvar.
Vad borde jag göra? Jag tror min kropp dör sakta... jag lever i konstant oro och stress samtidigt som alla runt omkring mig säger att jag måste sluta stressa. Jag har gått hos er sedan januari 2018 och innan det var jag hos bumm sedan januari 2017 och nu får jag inte vara kvar och jag mår inte bättre jag har inte löst mina problem och har bara fått fler. hjälp
LS

BUP svarar:
Hej LS!
Det är väldigt olyckligt att det dröjde så länge tills du fick dina diagnoser. Tyvärr händer det inte så sällan och det medför naturligtvis en hel del negativa konsekvenser. Inte minst som du också beskriver, under många år känner man sig missförstådd, det ökar stresstycket och det leder till olika kroppsliga symtom. Många ungdomar utvecklar en låg självkänsla, ångest och andra problem.
Det är också självklart att du behöver hjälp även i fortsättningen. Du har kontakt med BUP sedan januari. Om de vill avsluta kontakten, kanske på grund av din ålder, måste de hänvisa dig till andra vårdgivare om du har behov av fortsatt hjälp.
Till exempel för att behandla din ångest, eller för att du får hjälp med stresshantering. Det finns unga- vuxna mottagningar på vuxenpsykiatrin. Får du medicinering för ADHD? Vem kommer i fortsättningen skriva ut medicinen i så fall? Hänvisar de dig till vårdcentralen? Där kan du också  i så fall fråga om de har psykolog eller kuratorsmottagning för psykiska problem.
Men här måste vi klargöra något. ADHD och medicinering för detta är en sak. Men även om man har någon slags neuropsykologisk diagnos kan man behöva hjälp just för de andra psykiska problem som uppstår till följd av dessa svårigheter eller som uppstår utav andra orsaker. Man är inte diagnosen, man är en komplex person och det är du också. Man kan inte bota själva den neuropsykiatriska funktionsnedsättningen men man kan och ska söka hjälp för att 1. kunna hantera den och 2. för att få hjälp med de problem som - så att säga - hänger med som en följd av föregående.
Sammanfattningsvis: tala med din behandlare på BUP om var du kan få hjälp för dina kvarstående svårigheter med stress och oro för framtiden.
Du kan också kontakta 1177 Vårdguiden och be om hänvisning därifrån. På deras hemsida finns det också information om ADHD hos vuxna som du kan läsa.
Och till sist vill jag nämna att du också kan få samtalsstöd och vidare vägledning om du vänder dig till ungdomsmottagningen där åldersgränsen är 25 år. Men där kan du inte få medicinering för ADHD och därför är det viktigt att BUP hänvisar dig till en vårdgivare som kan följa upp din medicinering antingen på vuxenpsykiatrin eller på vårdcentralen. På båda dessa ställen kan du också diskutera båda de psykiska problem du brottas med vid sidan av din neuropsykiatriska funktionsnedsättning och dina kroppsliga besvär som uppstår till följd av dessa.