Mår dåligt av att vara på platser med mycket folk
Hej igen.
Kan jag ta kontakt med bup i min kommun på något annat sätt än att ringa? Jag är så rädd för att jag ska ringa och så säger de att de inte kan hjälpa mig.
Egentligen vet jag inte ens vad bup gör kan de hjälpa mig ens?
Jag mår dåligt att vara på platser där det är mycket folk. Det är ett stort problem speciellt i skolan. Ett exempel är bär jag sitter i matsalen. Jag försöker alltid sätta mig vid ett bord längst en vägg där unte så många kan se mig. Är de borden fulla och jag är tvungen att sitta i ett bord i mitten av matsalen så vågar jag inte kolla upp från maten. Jag börjar spänna mig, så hårt att jag nästan skakar, jag spänner mig så hårt att jag inte får ner maten, jag blir ”yr” (jag vet int ehur jag ska förklara det) och det känns som om alla kollar och dömmer mig. I korridoren också känner jag en jävligt stor ångest och rädsla när jag går genom den. Jag tror jag fick en panikattack för några månader sen bär jag gjorde en muntlig uppgift i en liten grupp då jag började darra på rösten, kallsvettas och darra, sedan gick det utför. Ibland känner jag mig som en chihuahua haha. Andra miljöer som på stan eller föreläsningar, varsomhelst där det finns mycket folk mår jag dåligt av. Jag vågar inte vara mig själv. Jag har alltid varit en väldigt tyst och blyg person men när jag började högstadiet blev det värre. Jag vill inte må så här, jag vill kunna gå på stan med min mamma eller sitta vid bordet mitt i restaurangen utan att tänka på vad som finns runt mig. Jag vill kunna gå och handla utan att behöva se ner på golvet för att slippa ögonkontakt. Jag vill kunna älska och vara mig själv till fullo. Jag har försökt att träna bort detta själv, lett åt mig själv i spegeln, försökt att utsätta mig för mycket folk, utamanat mig på ett eller annat sätt och sökt lite på internet på övningar man kan göra. Men det funkar inte. Jag tror jag kan behöva lite hjälp.
Finns den hjälpen på BUP eller var ska jag söka mig? Jag har förstått att de flesta som går till bup har grova problem med depressioner och familjen, så kanske mitt ”problem” är för litet?
Och om BUP kan hjälpa mig hur kontaktar jag dem? Går det att maila? Det verkar så läskigt att ringa
tack för att du orkade läsa allt
Sajolo

BUP svarar:
Hej Sajolo och tack för ditt brev!
Till att börja med vill jag säga att ditt problem inte är för litet för att du ska söka hjälp och jag förstår verkligen att du inte vill ha det så här.
Alla människor känner då och då oro, rädsla och ångest. Du har alltid varit blyg och blygheten hindrar dig att göra allt det du så gärna vill göra. Blyghet kan ibland handla om dåligt självförtroende och att man som du tänker att folk är dömande. Det är inte ovanligt att blyghet gör att man känner obehag i situationer där det finns många människor eller  när man till exempel ska hålla ett föredrag inför andra. Det är heller inte ovanligt att man får ångest i samband med sådana situationer och som du skriver, en panikattack.
Anledningen till att jag tycker du behöver få hjälp är att dina svårigheter är pass stora och för att de begränsar ditt liv så väldigt mycket. Vi sätter inte diagnoser på den här sidan, för det måste man träffas öga mot öga, men dina problem verkar handla om social ångest eller social fobi. Jag skickar med fakta som handlar om de områdena och om ångest. Här står också hur BUP kan hjälpa dig. Jag skickar också med frågor som andra ställt.
Du är inne på helt rätt spår när du försöker träna på att klara jobbiga situationer. Men det är, som du själv inser, väldigt svårt att träna på egen hand. Jag tror att du i din iver försöker ta för stora kliv och då är det lätt hänt att det blir bakslag. I stället behöver du få hjälp att ta myrsteg dvs. ett litet, litet steg i taget för att lyckas. Dina mål är väldigt tydliga och konkreta.
Att maila till BUP går inte p.g.a. att internet inte är säkert. Det du kan göra är att gå till BUP-mottagningen under öppettiden. Där finns det alltid en person, som du kan prata med och som har erfarenhet av att ta emot ungdomar med såna problem som du har.
Du skriver att du gärna  vill gå på stan med din mamma. Min undran är om hon känner till dina svårigheter. Det brukar vara bra om ungdomar kan gå till BUP tillsammans med sina föräldrar. Då kan de få möjlighet att lära sig förstå problemen bättre och också hjälpa sina barn. Är det möjligt för dig att prata med din mamma så att hon kan hjälpa dig att få kontakt med BUP.
Ett alternativ till BUP är Ungdomsmottagningen. Du kan läsa här och förbereda dig, men jag tycker du behöver träffa någon person på ungdomsmottagningen så du kan få konkret hjälp med att ta små steg i rätt riktning. Jag tycker det är viktigt att du söker hjälp så snart som möjligt för att dina problem inte förvärras. På Snorkel kan du bland annat läsa om ångest.
Lycka till och var snäll mot dig själv!