Vågar inte berätta
Hur berättar man för sina föräldrar om hur dåligt man mår? Har tänkt på detta länge då jag mår extremt dåligt och vill ha hjälp, eftersom inget förändras, men vet inte hur jag ska få hjälp för är rädd hur mina föräldrar kommer reagera
En trettonåring med självmordstankar

BUP svarar:
Hej
Jag reagerade på din signatur. En trettonåring med självmordstankar. Den gör mig orolig och när man bär på tankar om att inte vilja leva eller en stark känsla av hopplöshet är det viktigt att man tar och söker hjälp. Inte om en månad, inte om en vecka utan nu på direkten. Du bara måste göra det.
Jag ska börja med att skriva några rader om din viktiga fråga. Hur berättar man för sina föräldrar om hur dåligt man mår.
För det första så behöver du och alla andra barn och ungdomar som funderar på samma sak göra just det. Berätta hur man mår. Berätta hur läget är. Berätta allt. Om det är till sina föräldrar, sin kompis föräldrar, någon släkting. Mentorn eller skolkurator i sin skola spelar inte så stor roll. Det viktigaste är att någon annan vet. Om kamrater eller något syskon får veta hur man mår innan föräldrarna eller någon annan vuxen fått samma information kan det ett för tungt ansvar att bära. Så vänd dig till någon vuxen istället.
Skälen till att inte vilja berätta för sina föräldrar varierar naturligtvis. Den listan kan göras hur lång som helst. Vissa barn vill inte oroa sina föräldrar. Vill inte att de ska bli ledsna. Tänker att de har så mycket med sina arbeten eller att de mår psykiskt dåligt så jag ska nog inte belasta dom med mina problem. Vi har ju aldrig pratat känslor eller hur man mår i vår familj. Ska jag vara den första som tar detta steg och gör det. Vad ska resten av släkten säga om det kommer fram att jag mår dåligt.
Om vi väljer och tänka positivt för ett ögonblick så kan det bli bra eller hur. Det kan till exempel kännas skönt att ha tagit mod till sig och berättat. Få dela problemen med någon  annan avlastar. Du kanske känns bra att får höra att föräldrarna också hade det jobbigt då de var i tonåren. Tänk att de förstår faktiskt hur jag har det. Föräldrarna kanske har undrat och sett att du inte varit lika glad den senaste tiden. Undrar varför du dragit dig undan på rummet. Inte träffat dina kamrater efter skolan som du brukade göra. De kanske har väntat på samma sätt som du gör efter det rätta tillfället skulle dyka upp.
Ett föräldraskap är att finnas där för sitt barn. I glädje och i sorg. I med och i motgång. Att vägleda, stötta, trösta och ge trygghet.
Rådet till alla som funderar på samma sak är att berätta hur du mår. Vad som gör just dig ledsen, orolig och får dig att må dåligt.