Började självskada för cirka 8 månader sedan
Hej
jag började självskada för cirka 8 månader sen. Det började med att jag mådde sjukt dåligt en kväll och så skar jag mig och det kändes mycket bättre. Jag skar mig bara lite inte djupt och bara en gång. Sen tog det någon månad innan jag gjorde det igen, men då gjorde jag mer och djupare. Det har bara blivit oftare och mer ju längre tid det har gått. Men efteråt får jag sjukt mycket ångest över vad jag har gjort och ångrar det men sedan gör jag det igen. Börjar bli nervös av att folk ska märka. Har ljugit ett tag nu om att min hund har rivit mig osv men det känns som det ursäkten inte kommer hålla längre och jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Vill helst inte berätta för någon om det för jag skäms och folk kommer bara fråga varför jag mår dåligt men jag vet inte det ens själv. Jag vill försöka sluta men vet inte hur jag ska göra. Jag har en dålig självbild och jag skulle kunna säga att jag seriöst hatar mig själv, både utseende och personlighet. Jag vill ha hjälp men vet hur jag ska ta det.
A

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du är garanterat inte ensam även om du tror det! Jag känner väldigt väl igen din beskrivning från andra som självskadar sig. Det börjar med en lätt rispning som för stunden gör att man känner sig lättad och mår bättre. Sedan blir det djupare och oftare och man mår sämre och får ångest av det. Så det som till en början var en lättnad blir till motsatsen. Man mår sämre och sämre och man hamnar i en ond spiral. Jag brukar säga att hjärnan blir kidnappad och man blir bestulen på bestämmanderätten över sin egen kropp. Jag känner också igen skammen och rädslan för att folk ska märka. Likaså är det vanligt med självhat, dålig självbild och missnöje med utseende och personlighet. Många som har den typen av svårigheter som du beskriver har också stora krav på sig att prestera, vara duktiga i skolan, vara lyckade, vara populära bland kompisar.
Trots att det är lättare numera att prata om psykisk ohälsa är det tyvärr fortfarande svårt att prata om självskadebeteende och det finns mycket okunskap om problemet.
Du vet inte själv varför du mår dåligt och det är vanligt att man inte vet riktigt  varför. Anledningen till att man självskadar sig varierar från person till person. Det som man brukar ha gemensamt är att man har svårt att hantera starka känslor och att man hittar ett sätt som gör att ångesten minskar.
Du vill sluta, men vet inte hur du ska göra. Det är svårt(men inte alls omöjligt!) att klara av på egen hand och jag är säker på att du skulle ha stor hjälp av en samtalskontakt. Även om det är lättare sagt än gjort att sluta skämmas och våga berätta är det just det du behöver börja göra. Och du behöver göra det snabbt!
Det är allvarligt det du gör och ju fortare du får hjälp, desto lättare är det att sluta. Finns det någon vuxen du litar på? Föräldrar, lärare, elevvårdpersonal? Ett sätt är att vända sig till Ungdomsmottagningen där du bor. Du kan även vända dig till BUP.
Jag skickar med frågor som andra ställt och information om självskadebeteende och prestationsångest, som kanske kan vara till hjälp för dig. På Shedo kan du läsa om självskadebeteende. Där finns också färdighetslistor som är bra att använda för att stå emot att man skadar sig själv.
Det går att bryta ett sånt beteende! Stå upp för dig själv och var rädd om dig!