Känner mig bara som ett problem
Hej!, jag mår extremt dåligt pga min depression & anorexia, de ända jag tänker på är att ta mitt liv för jag orkar inte mer..och jag har redan försökt ta livet av mig 2ggr, mina föräldrar/familj tror att jag mår bättre för att jag försöker hela tide vara glad men dom vet ändå att jag må dåligt men dom vet inte att de ä så illa som de är och mitt självskadebeteende blir bara värre och själmordstankarna ha gått så långt att jag har börjat planera..jag har ingen aptit att äta eller nånting orkar knappt gå upp ur sängen å gå t skolan längre jag orkar inte mer.... vad ska jag göra? Jag tar antidepressiva och har gjort de i snart i 4månader och går även till bup 1gång i månaden och inget hjälper, vad ska jag göra för jag vill inte säga nåt till mina föräldrar för jag vill inte att dom ska behöva tänka på att jag mår så dåligt som jag gör, för dom orkar inte mer längre heller för de ha blivit för mycket för dom nu pga mig och jag känner mig bara som ett problem och att jag är ivägen ?....

BUP svarar:
Hej!
Dina rader utstrålar ett otroligt stort lidande och en djup förtvivlan. Ingen som läser ditt mejl skulle en sekund tvivla på att du måste få mycket mer hjälp än vad du får idag. Du ska veta att deprimerade personer tänker precis som du: de får inte visa hur illa det är för då ligger man till last för andra; man försöker låtsas vara glad för att underlätta för andra - det är alltid de andra och aldrig en själv som är viktig. Det är en farlig tankefälla! Farlig är det för att det förhindrar att man ska kunna få rätt hjälp. Igen precis som i ditt fall.
Om du har ett självskadebeteende, är deprimerad och har anorexi och dessutom umgås du med självmordstankar är det långt ifrån tillräckligt att få medicin och samtal en gång i månaden. Behandlingen av alla dessa tre problem kräver tätare samtalskontakt, kräver en metodisk behandling (det finns specifika behandlingsmetoder både för självskadebeteende och ätstörning) som också involverar föräldrarna. Det är väldigt viktigt att även föräldrarna lär sig hur de ska kunna hjälpa sitt barn på det bästa sättet.
Nu skriver du att du inte vill göra livet ännu svårare för dina föräldrar genom att ärligt visa hur dåligt du mår. Jag tror inte att det är till hjälp för dina nära och kära om du går dig ner och skadar dig själv. De blir inte glada av det. Jag tror att du någonstans innerst inne vet det. Och glöm inte heller att det är alltid föräldrarna som är ansvariga för sina barns väl och ve och inte tvärtom. Det tror jag även dina föräldrar vet.
Nu är det jätteviktigt att alla runtomkring dig samarbetar med dig för att du ska orka gå vidare. Nej, du ska inte dö! Livet kommer att ge dig enormt många möjligheter som du inte får förspilla i denna svåra period av ditt liv. Dina föräldrar kan stötta dig om de vet hur det är i verkligheten. Det gäller även din behandlare du träffar på BUP.
Alltså, vad ska du göra? Visa till exempel mejlet du har skickat till oss för dina föräldrar och gärna även mitt svar. Då ser de dels vilken ansvarsfull dotter du är som tänker på hur dina föräldrar mår och samtidigt förstår de också ditt lidande och mer behov av hjälp. Sedan kan ni tillsammans ta upp på BUP vilken mer terapi du behöver föra att komma till rätta med din depression, självskadebeteende och ätstörning.
Tills allt detta blir av kan du få stöd och mer uppmuntran om du går på Bris där du kan chatta med en kurator eller du kan också ringa till på telefonnummer: 116 111. Ifall dina självmordstankar blir starka, glöm inte att man alltid kan gå till BUP:s akutmottagning eller gå in på självmordslinjen (eller ringa dit på telefonnummer 90 101) och få hjälp där. Men gör inget oåterkalleligt, du kommer inte att ångra att du har kämpat fast det var svårt. Det är många som kan vittna om hur de har kommit ut ur sin mörka tunnel och hittat livsglädjen.
Länktips
UMO:s webbplats kan man hitta svar på frågor om kroppen, sex, kärlek, vänskap, tobak, alkohol, droger, om att må dåligt, och mycket mer.
Umo.se