Jag är mörkrädd
Hej. Jag är en tjej som precis fyllt 12. Jag känner mig alltid rädd, iakttagen, hotad när jag ska gå och lägga mig/ när det är mörkt. Det finns inget specifikt som jag är rädd för utan den känslan bara kommer när det ör mörkt eller nör jag är ensam. Är jätterädd för att sova själv ibland...
Potatis anonym

BUP svarar:
Hej
Det är modigt av dig att erkänna att det finns saker som gör dig rädd. Riktigt modigt och bra. Nu förstår ju jag att du utifrån att du är 12 år gammal fortfarande bor med dina föräldrar eller tillsammans med någon annan vuxen. Vet dom om att du ibland är mörkrädd och känner dig iakttagen när du ska gå och lägga dig. Om du inte gjort det är det viktigt att du berättar.
Om du skulle bli rädd på natten, kan du gå och väcka dina föräldrar och kanske få lite sällskap. Så att du efter stund känner dig redo för att återigen göra ett försök att sova i din egen säng.Jag hoppas att du inte ligger hela natten och är orolig utan att du tar hjälp.
Det är inte ovanligt att det kommer en massa fantasier och tankar då man just ska gå och lägga sig. Under dagen har man ju varit upptagen med att vara i skolan och med sina kamrater. När du nu ligger i din säng och orostankarna kommer och hälsar på skulle det vara möjligt att vänligt och bestämt säga till tankarna att komma och hälsa på lite senare. Jag håller faktiskt på att försöka sova så stör mig inte.
Det är viktigt att du också berättar för dina föräldrar om det är något som du är orolig för och rädd ska hända på dagtid. Bara att berätta kan göra att det känns lättare.
Jag blev glad av att läsa att du oftast klarar av att sova själv och att du inte är jätterädd att sova själv varje natt. Det skulle ju vara jätte jobbigt om det var så eller hur.
Ett steg för att minska sin oro är att berätta om sina rädslor och det har du ju redan gjort i ditt brev till oss. Tack för att du skrev och berättade om detta till oss.
Sov gott och säg till orostankarna att sticka iväg.