Jag vill byta familj
Hej! jag är en tjej på 12år och ska fylla 13 i år. Jag har mått dåligt under en period. Jag tänker på hur mycket jag äter, jag har självskadebeteeende, hatar mina föräldrar, det är jobbigt i skolan, tror att jag har ADHD men jag vet inte. Nu är jag inne på att ta livet av mig för jag orkar inte mer. Hatar mig själv. Jag bara förstör allt. Jag har börjat med att inte äta någonting med mycket kalorier för jag vill inte gå upp i vikt. Jag hatar skolan för det är bara allmänt jobbigt där men det är bättre än att vara hemma. Jag och min bästa kompis brukar sitta i ett annat rum på lektionerna för vi kan inte fokusera. Jag blir lätt irriterad och kan inte koncentrera mig på någonting. Jag och mina föräldrar bråkar hela tiden och dom blir bara sura på mig och aldrig på mina syskon. Vill byta familj för jag orkar inte mer och om jag inte kan byta familj så kommer jag ta livet av mig för jag kommer verkligen inte orkar mer. En lärare i min skola har fått reda på att jag skadar mig själv och jag har visat honom det och han har kontaktat med mina föräldrar så dom vet också om det. Har försökt att ta livet av mig två gånger innan på skoltid men har inte lyckats för den läraren har koll på mig.
Jag behöver verkligen er hjälp innan det händer något. Hur ska jag göra för att byta familj??? Kan inte leva såhär.
HJÄLP!!!!!

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Va bra att du skriver till oss för det låter som att du har en besvärlig situation och att du är i behov av att få hjälp med hur du känner dig och hur du tänker. Hur du skall göra för att byta familj kan jag nog inte svara på. Men jag kan resonera med dig om att det låter som att du behöver hjälp och att du inte måste fortsätta att må dåligt.
Jag tycker att du skall prata mer den läraren som du pratat med om att du skadar dig själv. Eller så går du till skolkuratorn och pratar med hen om de sakerna du skriver om i ditt brev. Du skriver att du tycker att du har koncentrationsbekymmer.
Vet du om dina lärare har uppmärksammat det också? Om inte tycker jag att du skall ta upp det och dina funderingar du har om dig själv. Om det känns svårt att prata med dem om dig själv kan du pröva med att visa dem ditt brev som du skrivit till oss. Då kanske skolan tillsammans med dig prata med föräldrarna om hur du har det och att det nog skulle vara bra både för dig och dina föräldrar om du fick hjälp. Och även att ni som familj fick lite hjälp med att prata om hur du mår och hur ni har det i er familj.
Din fråga om att byta familj är det socialtjänsten som kan svara på. Du kan gå in på en hemsida som heter Koll på soc. Där kan du säkert få svar på en del frågor.
Lycka till!