Alltid känt att jag inte passar in
Hej, jag är en 17 årig kille jag har under hela mitt liv känt att jag inte passar in, som liten umgicks jag nästan aldrig med min tvilling eller jämnåriga vänner, hen hade ofta folk hemma men jag höll mig undan och drogs till att vara själv, med djur, äldre eller yngre folk. Jag trivs även med folk som har olika funktionsnedsättningar då dom låter mig vara mig själv. Jag går i perioder men jag har fortfarande detta ”problem”.
Förutom detta så har jag problem med att hantera känslor och förstå vad som händer, jag blir lätt stressad och trött, det kan vara av att någon skriker, något oväntat eller en förändring sker, någon ser mig i ögonen eller att jag har mycket tankar vilket händer hela tiden. När jag blir stressad så får jag svårt att andas och måste vara i fred och lyssna på musik i ett mörkt rum (gärna med ett pussel i handen) annars får jag panik och börjar skrika och skaka samt dunka huvet i väggen.
Jag har hög empati men har svårt att visa den för vänner och folk brukar se mig som en konstig person eftersom jag ofta säger saker utan att tänka mig för. I skolan kan det vara jobbigt om det inte är intresant och prov är fruktansvärt eftersom jag observerar alltomkring mig, både ljus, ljud, lukter och mycket annat så jag får panik. Jag brukar vara duktig på konstiga saker så som att samla fakta och lösa konstiga problem så länge det intreserar mig.
Jag får mycket kritik för att jag har dålig motorik då jag inte kan skriva snyggt och utöra övningar med kroppen på samma nivå som de flesta andra, jag får mycket ryckningar och små ljud som flyger ur mig då och då(mest under stress) och känner mig bara knäpp även om jag inte bryr mig så mycket om vad alla andra tycker.
Folk i min släkt vet om mina problem och speciella styrkor men vi har aldrig riktigt gjort någon stor grej av det, tror ni att det kan vara något? Och vad tror ni jag kan göra för att lösa mina problem?
Göte1

BUP svarar:
Hej och tack för ditt brev!
Du ställer frågan vad det kan vara som gör att det är så här. Det är svårt att säga utifrån den beskrivning som är möjlig att göra i ett brev. För att rätt förstå dina svårigheter behöver man veta mer om dig.
Utifrån din beskrivning låter dina svårigheter i mycket som neuropsykiatriska, men om det är så och om det är i tillräcklig grad för en neuropsykiatrisk diagnos går inte att säga här och nu.
Men det är bra att du vill förstå mer om varför det är så här och vad du kan göra för att det ska bli bättre. Jag tycker du ska vända dig till BUP för att få en bedömning av vad det är.  Där kan du också få hjälp med hur du ska hantera svårigheterna så att det kan bli lättare för dig.
På BUP vill man också ha kontakt med dina föräldrar. Så tala med dem först.