Allt är sjukt jobbigt just nu
Hej!
Jag har inte tänkt så länge på att ta kontakt men jag vill se om det hjälper med hur jag mår!
Under en period nu har jag känt hur dåligt jag faktiskt mår och att jag kan få panik attack & allt!
Jag går runt med ångest, kontrollbehov, panikattack & jag skadar mig själv lite då & då!
Jag har skärt mig ett antal gånger men det börjar bli mer och mer & djupare & djupare!
Jag har pratat med mina vänner om hur jag mår men verkligen inget hjälper!
Jag har också pratat med min skolkurator men det hjälpte inte heller. Jag har ganska många problem just nu när jag skriver detta. Till exempel att jag gillar en kille, som gillar mig (vad jag tror, min kompis sa det) men min bästavän har varit tillsammans med han & nu börjat gilla han vilket blir så fel att det inte kan bli något mellan han och mig! Och jag vet inte vart jag har honom vilket lider till att jag blir osäker, när jag är osäker blir jag nedstämd och vet inte vart jag ska ta mig till!
Jag har också svårt att lita på folk, jag har svårt för att vara hemma själv då jag gör väldigt dåliga saker då eller får massor av dåliga tankar. Jag vill må bra. Men allt är sjukt jobbigt just nu.
Och under en period nu har jag blivit mer osäker på mig själv och inte alls varit nöjd med hur jag ser ut! Jag har försökt att minska de jag äter och träna mer, jag vet att de är dåligt, men jag har verkligen sånna komplex! Och i skolan så säger liksom folk till mig ”Du är längst och bredast” ”Du är tjock” osv. Det gör verkligen sjukt ont att höra det, och det gör allt bara så mycket sämre. Vilket dom inte förstår alls. Dom vet verkligen inte hur jag mår, utan dom bara håller på mot mig.
Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till & allt blir bara värre!
Orolig tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Jag tycker att du beskriver på ett bra sätt hur du försökt att må bättre. Du har försökt prata med andra -både skolkurator och dina vänner men det har inte hjälpt. Jag tror ändå det är ett bra sätt för dig att få hjälp. Frågan är bara hur ska du kunna få kontakt med någon och en kontakt som varar ett tag.
Du beskriver också andra sätt att försöka hantera din ångest och osäkerhet. Du skär dig och det börjar bli djupare och du har börjat minska det du äter. Både dessa sätt kan hjälp för stunden men brukar leda till mer ångest i längden. Men det kan vara svårt att ändra på detta om du inte får hjälp och stöttning av någon och det saknar du.
Jag undrar hur du har det hemma. Du skriver att du har svårt vara hemma själv då du får dåliga tankar och gör dåliga saker. Kan du prata med dina föräldrar? Kan du få hjälp av dem? Om du kan det så kan du/ni ta kontakt med en vårdcentral eller BUP för att du ska få hjälp för de problem du har.
Annars tycker jag du igen ska ta kontakt med din skolkurator. Berätta att er kontakt tidigare inte hjälpte dig utan att du fortfarande mår dåligt och behöver hjälp. Du skriver att du svårt att lita på andra. Gäller det också din skolkurator? Kanske kan eller vågar du inte berätta allt som gör att hen skulle förstå dig bättre? Jag tycker du ska försöka skaffa en längre regelbunden kontakt som du så småningom kan känna dig trygg med. Det låter som du skulle behöva en trygg punkt i tillvaron och någon som lyssnar på hur du mår.
Och jag tycker också du ska prata med skolkuratorn om att andra kommenterar ditt utseende. Är det mobbning? Det är inte tillåtet.
En annan bra möjlighet är att du tar kontakt med en ungdomsmottagning där du bor. De är vana att prata om alla de problem du själv nämner och har.
Lycka Till!