Haft sömnproblem länge
Hej, jag är en tjej på 14 som sedan jag varit liten haft mer eller mindre sömnproblem som går ut så att så fort jag släckt ned och lagt mig i sängen och det har blivit tyst så kryper alla tankar i skallen o presenterar allt som är fel på mig, alla fel jag gjort och alla fel jag kommer att göra. Ända sedan jag var 7elr8 har jag ofta fått gråta i några timmar och sen kunde jag somna. Sedan jag var 11 har jag sovit med hörlurar och antingen ljudbok elr podcast för att distrahera tankarn,men senaste året har stressen kommit närmare och det blir allt svårare att på kvällarna och nätterna att stoppa tankarna och att inte gråta o krampaktigt slå mig själv till sömns.
tycker själv att detta är lite märkligt då jag inte har något problem alls med mig själv under dagarna och att det har på gått så länge
har försökt prata t skolkuratorn för ett år sedan då mamma skickade mig dit då hon trodde att min sov stress berodde på att hälften av min hår föll av pga alopecia A. , men kunde inte förklara för kuratorn hur mina tankar fungerade o så...
frågar nu er om ni har nå tips på vad jag ska göra elr hur jag kan somna lättare?
vet inte hur ordentligt skrivet detta vart men klockan är nu halv tre o vet it vad jag ska göra som inte är att slå mig själv i huvudet med en bok:) tack tack/E
E.b.j.nollfyra

BUP svarar:
Hej och tack för din fråga!
Det är nog många som kan känna igen sig i din fråga då sömnsvårigheter är något som drabbar många människor. I ditt brev skriver du att du haft sömnsvårigheter i flera år. Har du under den tiden aldrig träffat någon för att prata om det?
Först finns ju de allmänna råden att inte titta på en skärm innan man skall sova och att det skall vara mörkt och lite svalt i sovrummet. Nästa steg är ju att prata med någon och kanske ställa frågan varför du har svårt att somna. Då kanske du också kan få lite medicinsk hjälp att få igång sömnen med.
Jag tycker att du skall börja med att vända till din vårdcentral. Där brukar det finnas både läkare men också psykoterapeuter. Du kan gå in på Vårdguiden för att hitta vilken vårdcentral du och ni skall ringa till. Då behöver du prata med dina föräldrar om det så att de ringer och bokar en tid.
Du kan ju också göra ett nytt försök med din skolkurator. Nu har det ju gått lite tid sen då träffade hen senast och du har antagligen blivit lite mognare så att du nu bättre kan beskriva dina bekymmer för hen.
Det här var några tankar och funderingar som du skulle kunna börja med. Det finns hjälp att få när man har sömnsvårigheter. Du måste inte alltid ha det som du har det.
Lycka till!