Mina föräldrar lyssnar inte
Hej! Jag når riktigt dåligt. Jag har mycket ångest självmordstankar och ätstörningar. Jag orkar inte mer och vill ha hjälp. Men mina föräldrar lyssnar inte. Jag har pratat med dem flera gånger med de säger bara att jag tramsar mig, att jag bara gör det för uppmärksamhet. Jag gick därför över till skolan ifall de kunde hjälpa mig men skolan gick inte lov att göra något om mina föräldrar inte var med på det. Vilket dem inte var. Så vet inte vad jag ska göra längre. Jag vill bara ge upp!
En tom tjej

BUP svarar:
Hej!
Tack för ditt brev. Du ställer en väldigt viktig fråga i ditt brev. Vad gör man om man är underårig och har allvarliga problem och föräldrarna hindrar att man får eller söker hjälp?
Du skriver att du har ångest, självmordstankar och en ätstörning. Du har rätt att söka få hjälp och oftast vill föräldrar hjälpa sina barn/ungdomar som av olika skäl mår dåligt. Dina föräldrar gör inte det utan verkar snarare vilja hindra dig från att få hjälp.
Om det finns risk att du far illa är Socialtjänsten skyldig att hjälpa dig om de får kännedom om din situation. Om du går till skolkuratorn eller någon lärare och  berättar om din situation så kan/borde skolan göra en orosanmälan till Socialtjänsten vilket de inte gjort. Skolan är skyldig att göra en orosanmälan om de tror att du far illa -vilket man kan misstänka om du mår dåligt och hindras att få hjälp.
Du kan själv ta kontakt med Socialtjänsten där du bor och om du vill kan du också göra det anonymt. Då kan du prata med dem och lite mer ta reda på hur de kan hjälpa dig och hur de tar kontakt med dina föräldrar.
Så du kan absolut få hjälp även om du har föräldrar som på olika sätt försöker hindra dig. Det är bara att ta kontakt med Socialtjänsten där du bor. Du kan läsa mer om hur de arbetar, vilka rättigheter du har och hur du kan ta kontakt på Koll på Soc
Du skulle också kunna ta kontakt med Bris och höra med dem hur du ska göra när dina föräldrar  hindrar dig att få hjälp.
Lycka till!