Behöver hjälp men vet inte var
Hej! Jag har äntligen nått den punkten då jag känner att jag behöver hjälp, men jag vet inte vart. Jag har under ett långt tag vart stressad och orolig. har märkt den senaste tiden hur min kropp har förändrats och tror det beror på att jag är stressad. vet sen tidigare att jag har prestationsångest. Men har även ångest, problem med mat och träning, över tänker precis allt. Har även varit mycket nedstämd och deprimerad och har även ett självskadebeteende. Jag står inte ut snart och vet inte vad jag ska göra. Allting blir bara en ond cirkel. Är det något ni skulle kunna hjälpa till med? Har funderat mycket på att gå till kuratorn så att hon kan hjälpa mig med att skicka vidare mig till er, men vet inte hur jag ska berätta för henne eller hur jag ska söka hjälp.
Hoppas på svar!
Blomma

BUP svarar:
Hej!
Det är en bra tanke att vända dig till någon att tala med. När man kommer in i en ond cirkel behöver man hjälp för att bryta den.
Om din stress och prestationsångest hör samman med pressen i skolan är det bra att först tala med skolkurator. Hon kan då se om du behöver mer hjälp och i så fall hjälpa dig vidare till BUP.
Många kan känna igen sig i din osäkerhet om hur man första gången ska berätta om det som är svårt. Men försök bara berätta om hur det känns just nu och hur du har det omkring dig i skolan och hemma. Hur du säger det spelar mindre roll än att du säger det. Försök komma ihåg att skolkurator har talat med många ungdomar före dig, kan förstå att du känner dig osäker och förstå också det du själv tycker du inte förklarar så bra.
Information om hur du kan kontakta skolkurator finns i skolan. Om du går till BUP vill vi också ha kontakt med dina föräldrar. Föräldrar kan behöva tala med någon om hur de ska stödja sitt barn med det som är svårt. Vet dina föräldrar om hur du mår? Om inte är det bra om du kan berätta för dem  så de kan få en chans att stödja dig.