Mår dåligt över min vikt
Hej, jag mår dåligt över min vikt. Jag är snart 15 år, 168 cm lång och väger i nuläget x  kg. Egentligen normalvikt, men jag känner mig tjock jämfört med mina kompisar och familj. Jag hade ett nyårslöfte att jag den 1 januari skulle börja med en diet och gå ner x kg - till  x kg. Från början vägde jag x  och det har gått 4 veckor sedan jag började med dieten. Dieten tillät bara att jag fick äta mellan 12.00 och 20.00, och jag själv har uteslutit mycket, t.ex läsk, godis, kakor, chips, vitt bröd, skräpmat, för mycket kolhydrater mm. Dock gjorde jag ett felsteg för två veckor sen ungefär, jag var på en resa med min mamma i England och då åt jag väldigt mycket mer än jag skulle. Jag hetsåt, och fick sedan så mycket ångest att jag kände mig tvungen att spy upp det. Efter det har jag spytt upp min mat lite då och då. Jag tänker på mat 24/7 samtidigt som jag inte vill äta egentligen. Jag vill inte utveckla bulimi eller något ännu värre, och jag vet att jag borde söka hjälp och berätta för någon. Det jag gör är fel och jag vet det, men jag vill verkligen bli smal - inte underviktig, bara mindre tjock. Men det känns som att det har gått för långt. Jag vill visa min omgivning att jag kan bli fin och det känns som att om jag get upp så kommer folk; 1. Bli besvikna på mig
2. Allt jag gjort hittills har varit i onödan
3. Jag kommer gå upp igen
Vad ska jag göra?
Ellen

BUP svarar:
Hej!
Vad besvärligt du verkar ha det! Ett enkelt nyårslöfte om att gå ner i vikt har gjort att du råkat i svårigheter och du vet inte vad du ska göra. Sluta gå på diet eller äta som tidigare?
Nu verkar du väl medveten om att det har gått för lång och jag tror du har rätt. Du tänker på mat hela tiden, har börjat spy upp mat och känner att du inte vill äta. Det är mindre bra tecken.
Det är bra att du skriver till oss men jag tror du behöver mer hjälp. Jag tror du behöver någon att prata med och som kan hjälpa dig över dina farhågor och rädslor. Kanske ska du ändå prata med dina föräldrar? Är det viktigt för dem att du blir smalare eller tycker de att du är fin nog som du är? Skulle de kunna förstå hur viktigt det är för dig att känna dig smal och fin? Hur ska du gå till väga för att kunna känna dig nöjd med dig själv och din kropp utan att du ska behöva ta risker med din hälsa?
Om du inte kan prata med dina föräldrar kanske du kan gå till skolsyster eller skolkuratorn eller ta kontakt med en ungdomsmottagning. De har erfarenhet av många andra unga som gjort som du och haft svårt att ändra på sig. Annars kan du också få stöd anonymt på Ätstörningszonen.