Vad ska man prata om när man söker hjälp?
Hej, jag vill ta hjälp för jag mår väldigt dåligt och har gjort det under en väldigt lång period men jag vet inte hur jag ska göra det och sen när jag väl är där vad ska man prata om och om man har svårt för att prata hur ska jag göra då?
anonym

BUP svarar:
Hej!
Det är bra att du vill få hjälp med hur du mår när du mått så dåligt under så lång tid. För så ska man inte behöva ha det. Det går att få bra hjälp.
Du undrar vart du ska vända dig. Det beror på vad det är som är svårt. Ofta kan det vara bra att först tala med skolkurator som kan hjälpa dig vidare om det inte räcker. Du kan också kontakta ungdomsmottagningen i din kommun.
Tillsammans med dina föräldrar kan du vända dig till BUP eller till Första linjens barnpsykiatri via vårdcentralen. Vart man ska vända sig beror på vilka och hur stora dina svårigheter är.
Vet dina föräldrar om hur du mår? Om du kan ska du försöka berätta för dem så de kan få en chans att stödja dig.
När du väl är där ska du veta att den du talar med förstår hur svårt det kan vara att första gången berätta om det som är svårt. Hen förstår och kan hjälpa dig. Och du ska tänka på att det inte är så viktigt hur du säger utan det är viktigt att du berättar om det som är svårt. Berätta om det du själv tycker är viktigt. Försök vara så ärlig som du kan. Det är då man får bäst hjälp.