Min pappa skriker på mig hela tiden
jag mår inte bra
min pappa skriker på mig hela tiden och detta har pågått länge, kommer ihåg minnen från när jag bara var ett barn då han skrek på mig, jag sprang alltid upp till mitt rum och grät, jag vill våga säga saker emot när han skriker men jag vågar inte, hur ska jag förbättra mig? (första gången jag är inne på bup måste jag tillägga, förstår inte så mycket här?)
anonym

BUP svarar:
Hej!
Du undrar hur du ska förbättra dig? Det låter som det är din pappa som ska förbättra sig så att han kan tala med sin dotter utan att skrika och skrämma dig. Det är inte ditt fel att han skriker. Även om du varit inblandad i något som din pappa blivit arg på så kan han bemöta dig på annat sätt.
Du blir rädd men säkert också arg. Utan att kunna visa din ilska. Det blir frustrerande för dig och det är inte bra för dig att ha det så här.
Är det möjligt att tala med din pappa så att han förstår hur det blir för dig? Kan han göra något för att ändra sig? Och hur förhåller sig din mamma, om hon bor med er? Förstår hon hur det blir för dig? Kan hon göra något åt situationen eller är hon också rädd för din pappas ilska?
Du behöver få tala med någon som kan hjälpa dig med hur man ska göra så att det blir bättre. Din pappa ska inte skrika åt dig så att du blir rädd. Ibland behöver föräldrar hjälp för att bli bättre föräldrar. Det är sådant som Socialtjänsten arbetar med. Du kan själv gå in på länken koll på soc för att läsa om vad socialtjänsten kan göra.
Du kan också ringa till, mejla eller chatta med BRIS. Då kan du vara anonym om du vill.
Du kan också tala med skolkurator eller med ungdomsmottagningen i din kommun.
Gör något av detta. Det här är inte bra för dig!