Får jättemycket ångest om jag ätit något
Hej. Jag är en tjej på 14 på och tänker mycket på min vikt. Under ca 1 - 1 1/2 månads tid så har jag verkligen ställt in mig på att jag ska gå ner i vikt och dom senaste veckorna har jag börjat äta mindre och mindre. Min teäningsrutin varje dag är att gå en långpromenad på ca 7-8 km och sedan 2-3 styrkepass. Jag äter Max 1 mål om dagen ochbdå ska det vara något med så lite kalorier som möjligt. Jag känner att jag måste träna stenhårt för att kunna äta. Om jag har ätit något så får jag jätte mycket ångest och försöker göra mig av med det, jag har vid upprepade tillfällen försökt att spy men misslyckats. Efter jag har ätit så tränar jag i flera timmar för att bli av med maten. Jag väger mig minst 4 gånger om dagen och blir arg på mig själv om jag gått upp eller står still på samma vikt. Om jag gått upp i vikt kan jag straffa mig själv genom att svälta mig i flera dagar. Jag känner mig allmänt låg, fryser hela tiden och jag blir yr så fort jag står upp. Men jag vet inte om detta klassas som en ätstörning. Jag är livrädd för att gå upp i vikt snälla hjälp mig. Är detta en ätstörning?
Anonym

BUP svarar:
Hej!
Så bra att du hör av dig till oss. Jag får intryck att du verkar ha det riktigt jobbigt med maten och att du haft väldigt mycket ångest den senaste tiden.
Finns det någon som du har kunnat prata med om hur du mår? Du nämner inte något om det, så jag fick en undran om du är alldeles ensam med det här känslorna och tankarna?
Jag tror att det skulle vara bra om du kunde öppna dig och berätta om din ångest för någon vuxen som du kan lita på.
Jag tänker mig att din familj säkert har lagt märke till att du har förändrat dina vanor. Kanske de märker att du ser blek ut, och verkar frusen och ledsen?
Du berättar om känslor, tankar och matproblem som ofta kommer med olika former av ätstörningar. Jag tycker att det därför att du inte borde vara ensam med det här problemet.
Jag vet att det ibland går att samla mod till sig och ta steget och berätta om hur man mår för en förälder eller någon annan vuxen som står en nära. Men jag vet också att det ibland finns andra svårigheter hemma i familjen så det kännas som det inte går att ta upp sina problem hemma.
Om det är så för dig så vill jag berätta om andra möjligheter för dig att ta stöd i den här ångesten du har fått kring mat och vikt.
I skolan kan du gå till din skolsköterska eller skolkuratorn för samtal och stöd. Skolhälsan kan också hjälpa till att förklara för föräldrarna, om man behöver få hjälp med det. Skolhälsan kan också hjälpa en vidare beroende på vilken sorts stöd och hjälp man kan behöva få. Till exempel om man behöver få komma till BUP.
Du kan på egen hand söka en samtalskontakt via ungdomsmottagningen. Där arbetar behandlare som har vana att prata med ungdomar om många sorters problem. Där kan man ta upp om man har fått ångest kring mat och vikt, och kunna prata och fråga mer om olika ätstörningar som man kan ha.
Via nätet så finns det möjlighet att få stöd via Ätstörningszonen. Där kan man få prata med andra som gått igenom liknande problem. De kan ge stöttning i hur man kan våga prata om det hemma eller andra frågor man kan ha.
Många ungdomar kan hamna i dessa ångestfyllda tankar och upptagenhet kring kropp och vikt under en period. De kan kännas skämmigt när man ska börja prata om det. Men man ska inte behöva skämmas för det, eller ha skuldkänslor.  Men många känner så ändå. Då brukar det också hjälpa att prata med andra unga som gått igenom liknande problem.
Det är också vanligt att den här sortens ångest blir värre ju mer man lyssnar på alla tankar som säger att du inte får äta. Men samtidigt kan det känns väldigt läskigt och ångestfullt att våga gå emot dessa tankar. Det kan känns väldigt förvirrande att veta hur man kan göra för att må bättre. Så de flesta tycker att det blir svårt att klara av det på egen hand och att det kan kännas mycket bättre när man tar hjälp.
Så vänta inte med att prata med någon som kan stötta dig vidare!