Har ångest efter varje måltid
Jag spyr upp min mat och har ångest efter varje måltid, jag vill inte gå i skolan för jag vill inte att alla på skolan ska se fula och tjocka jag, jag är 160 och väger 60 kg, alla mina vänner är smala jag orkar inte leva. Och en fråga har jag en ätstörning?
tjejensominteorkarmer

BUP svarar:
Hej!
Frågan du ställer till oss handlar om du har en ätstörning eller inte. Jag kan förstå att du funderar på detta. Varje gång du spyr upp din mat blir du påmind av att detta är ett laddat område för dig. Jag vill ge dig rådet att prata med dina föräldrar om det är möjligt eller berätta för någon vuxen du har förtroende för hur du mår. Berätta om vad som gör dig ledsen, dina tankar på att alla andra i din skola är smala och fina och att du spyr upp din mat.
Utifrån ditt brev kan jag inte besvara frågan om du har en ätstörning eller inte men din beskrivning av att du spy upp din mat, får ångest efter varje måltid och känner att du inte orka leva. Det gör mig orolig och bekymrad över hur du har det. Jag tror att du skulle vara hjälpt av att träffa någon och prata med.
Om det finns någon skolkurator i din skola är det ett bra alternativ att börja med. Tillsammans kan ni undersöka hur ditt matbeteende ser ut. Vad som ger dig ångest och att arbeta med att du ska börja gilla dig själv mer än du verkar göra just nu när du beskriver dig själv som ful och tjock. Om du nu söker upp din skolkurator kanske det även är aktuellt att prata med din skolsköterska och göra en hälsokontroll. Få information vad som händer om du inte får i dig tillräckligt med näring.
Du är 14 år och är en viktig målgrupp för reklam där mycket handlar om att se bra ut. Att lycka ofta kopplas ihop med att se bra ut och vara rik och populär matas vi med dagligen. Jag tänker att det kan vara svårt att stå emot alla beskrivningar hur man ska se ut vilka skönhetsideal som gäller. Jag vill tipsa om en verksamhet jag verkligen gillar den heter Tjejzonen. Kolla in deras hemsida. Där kan man chatta eller du kan ringa dem. Prata kroppsideal, utseende och diskutera din fråga om du har en ätstörning eller inte.
Det viktigaste rådet till dig är att börja berätta hur du mår för någon vuxen. Det kan vara ett stort steg men väldigt viktigt så du får pepp, tröst och stöttning.
Lycka till!