Borde jag boka en tid på BUP?
Hej! Jag har mått dåligt till och från men har varit som värst under det senaste året. Efter i sommars gick det inte mer och jag fick åka in till psykakuten vilket senare resulterade i en tid på BUP. Ju närmare den tiden det blev, desto mer kände jag att jag inte vill ha hjälp på bup. Det jag kände mig nojig inför var att något jag inte ville att mina föräldrar skulle veta,  skulle komma fram till min mamma. Så då låtsades jag må lite bättre trots att det egentligen var ganska illa. Jag gick ändå på den bestämda tiden (i september) men eftersom jag sa att jag mådde bättre så diskuterades inte antidepressiva något mer, då det tidigare hade varit på tal.
Nu blir det däremot bara värre och värre och jag vet inte hur mycket längre jag står ut. Jag går regelbundet till en bra psykolog och har gjort det sedan ett år tillbaks, men det ger mig inte riktigt den hjälpen jag behöver. Hon tycker att antidepressiva faktiskt kan vara ett alternativ just nu, och det var även något som förslogs efter sommaren av andra läkare. När jag var på bup sa dem även att om det skulle bli värre så kunde jag höra av mig för eventuell hjälp med antidepressiva.
Så nu till min fråga. Borde jag boka en tid på bup igen? Isåfall kommer jag behöva ha ett till möte eller kan dom göra något och fatta ett beslut över telefon? Om jag får en ny tid där, kommer det gå fortare än första gången att få en tid eller kan det ta flera månader ändå?
/Fundersam tjej

BUP svarar:
Hej!
Jag tycker det är bra att du hör av dig till oss. Eftersom du behövde söka akut innan så tänker jag att det är bra att du är uppmärksam på hur du mår och att du vågar säga till när du känner att du mår sämre.
Det är verkligen bra att du trivs med den psykolog som du träffar och att du har regelbunden samtalskontakt.
Det är viktigt att du också kan få fortsätta med samtalskontakt, även om det skulle bli så att du också skulle börja med antidepressiva. Ibland kan man just behöva få hjälp med både samtal och medicin tillsammans.
Som jag förstår det så fick du rådet att höra av dig igen till BUP om du skulle må sämre och kanske behövde få hjälp med antidepressiva.
Om du behöver få en ny läkartid eller ej går tyvärr inte att svara på här. Hur ofta man behöver träffa läkaren kan bero på flera olika saker. Så därför går det helt enkelt inte att säga i förväg att det kommer bli på det ena eller det andra sättet när man hör av sig med en fråga.
Enklast är om du, eller kanske ännu hellre dina föräldrar, ringer din BUP-mottagning och frågar hur ni bäst går vidare, om du behöver få träffa läkare på nytt. Då kan ni även få svar direkt på din fråga om det blir en väntetid eller ej.
Om du märker att du mår sämre och känner att du inte klarar att vänta på hjälpen så är det viktigt att du kan ta upp det. Likaså om du skulle få självmordstankar, så är det viktigt att du berättar det för din psykolog eller dina föräldrar. Då kan de hjälpa dig att få komma akut igen till BUP om du behöver det.
När man kommer till BUP så kan man alltid be om att få prata enskilt en stund med den läkare eller behandlare som du ska träffa. Det är vanligt att man kan behöva få prata enskilt och kunna säga saker utan att föräldrarna är med, särskilt under tonåren. Så fråga som sagt gärna lite mer om det om du känner att det känns oklart.
Jag skickar med information om vanliga frågor om BUP om du vill veta mer.
Hoppas du fick svar på dina frågor!